Annons:

FRAMTIDENS MÖTESMAN TROTSAR TRADITIONER

Svenska Mötens Johan Svensson var ett oprövat kort när han tog över som vd. Efter fem år är framgången tydlig: Nytt varumärke. Från 70 till 120 anläggningar. PR-framgångar. Men det har krävts kontroverser och stark vilja för att nå dit.

VAD HAR DROTTNINGHOLMS slott, Sagerska palatset, Högberga gård och Hasseludden Yasuragi gemensamt?
Johan Svensson, vd för Svenska Möten. Och hans egenhändigt producerade mattor från tiden på Kasthalls ateljé, då han arbetade med att tolka kända konstnärers alster och tillverka mattor.
– Jag har tagit i varenda tråd i den här mattan. Det känns härligt att göra avtryck i världen, säger Johan Svensson och pekar på en koboltblå matta med fiskar i klara färger, som pryder väggen på konferensanläggningen Hasseludden Yasuragi.
Vägen från mattor till möten (efter en kort karriär som undersköterska) är inte så lång som den låter. Det är nu sju år sedan Johan Svensson klev in till dåvarande styrelsen för Svenska Möten. i egenskap av marknadsansvarig på Kasthalls med ett avtalsförslag. De kunde inte motstå den driftige unge mattförsäljaren utan bad honom att byta bransch. Vips var han försäljningsansvarig i södra och västra Sverige.
Två år senare blev han vd för Sveriges ledande medlemsorganisation för konferensanläggningar. En vågad rekrytering av en 30-åring utan lång erfarenhet av branschen och utan akademisk utbildning, men med ett stort driv.
– Att få frågan om vd-posten fanns inte i min tankevärld. Jag insåg att det är ett svårt uppdrag att bli vd för en organisation med då 70 ägare och lika många viljor. Målet när jag tackade ja var att överleva i tre år.
Fem år, åtskilliga nyskapande projekt och ett antal konflikter senare sitter Johan Svensson kvar på posten. Den häftigaste resan hittills är byggandet av den nya varumärkesplattformen som tog tre år.
– Jag hade svårt att förlika mig med alla gamla idéer och vände på varenda sten när jag tog vid. Vad står begreppet kursgårdar för? Vilka är våra visioner?
Efter tre år hade organisationen enats och Svenska Kursgårdar blev Svenska Möten. Till sin hjälp hade Johan Svensson sina kurskamrater på den tvååriga marknadsekonomutbildningen som han påbörjade för att utöka sin kompetens när han blev vd.
– Jag delade ut en mängd uppdrag. Vi hade hyllmeter av underlag och tog hjälp av en strategibyrå för att koka samman allt.
Han tar fortfarande hjälp av strategi-byrån. Varje fredag betalar han en konsult därifrån för att ifrågasätta honom och såga hans idéer.
– Jag får argumentera för allt. Det som inte går att slå hål på, det ska genomföras.
På vägen finns mängder av sågade idéer. Att till exempel ha folk som gick runt med surfingbrädor med Svenska Möten på under armen för att väcka uppmärksamhet är en idé han skrattar åt idag.
Ändå var det kritik som var svårast för den nyblivne vd:n att acceptera.
– Vart man än vänder sig har folk åsikter. För både företaget och mig var det en överlevnadsfråga att ta kritik.
Johan Svensson får mycket ros, men också ris från branschen och medlemsföretagen: ”Duktig säljare”. En riktig krängare” ”Påstridig”. ”Drivande”. ”Han går för fort fram”. ”Det vore bättre att lyssna till medlemmarna än att betala en pr-konsult för att såga idéer”.
– Det är alltid några medlemmar som kommer i kläm. Tumregeln är att 80-90 procent av medlemmarna ska vara med på idéerna för att de ska genomföras. Övriga måste antingen acceptera eller om man har allvarliga synpunkter, kliva av. Detta är nödvändigt för att hålla farten uppe.
I STILLHETEN I DEN japanska sviten där Johan Svensson sitter på en sittkudde vid ett lågt bord och berättar om sina år på Svenska Möten känns det svårt att tänka sig att han hamnar i konflikter. Han utstrålar lugn och har glimten i ögat. Ändå har de kontroversiella frågorna avlöst varandra.
– När valet står mellan att stå stilla eller gå framåt måste man våga utvecklas. Och kunna göra misstag.
Svenska Mötens försök till samgående med Sweden Hotels år 2001 är enligt honom det största misstaget hittills. Kulturskillnaderna var för stora. Motståndsgrupper organiserades inom hans egen organisation och utanför styrelserummet genomfördes protestaktioner.
Ändå menar Johan Svensson att misslyckandet gav en enorm förändringskraft.
– Medlemmar som aldrig engagerat sig förut reste sig till kamp. Den kraftvågen lever vi på fortfarande på. Annars hade varumärkesplattformen nog inte gått att genomföra.
Svenska Möten har på senare år fått stor uppmärksamhet genom kampanjer och tävlingar som till exempel Framtidens Mötesrum. En handfull arkitekter fick ta fram idéer både med tanke på kreativitet och vetenskapliga rön om hur färg och design påverkar människor. Johan Svensson visar Hasseluddens stora konferenssal, med flyttbara draperier av vita smala silkestrådar och stenliknande stolar, som är ett av de två tävlingsbidrag som förverkligats ute på anläggningarna.
– Idén till tävlingen fick jag när vi skulle ha ett kreativt möte och insåg att vi inte hade några lämpliga mötesrum som stämde in på min bild. Tävlingsbidragen gav det jag saknade: Flexibla mötesrum med möjlighet till rörelse mellan formella och informella möten.
Att vara med i Svenska Möten kostar i snitt mellan 60 000 och 90 000 kronor per år. Vissa medlemmar tycker att de får för få bokningar och kritiserar dig för att bry dig mer om pr än om boknings-service och kundanskaffning?
– Organisationen är bara till 20 procent bokningsorganisation. I övrigt arrangeras marknadsföring, direktutskick och kundaktiviteter, där bokningarna drivs direkt till anläggningarna. Därför är det inte -konstigt att bara 3-4 procent av bokningarna går via oss. Men vi har tio säljare som jagar kunder.
En stor fråga för Svenska Möten är att skapa nya affärer genom att hjälpa kunderna till effektivare möten. Det som kunderna tjänar på prispressen i lågkonjunkturens spår är litet jämfört med de
100 000-tals kronor som kan sparas på bättre utförda möten.
– Mitt senaste projekt går ut på att genom nytänkande metoder kunna mäta effekten av kundernas möten. Detta testas tillsammans med stora samarbetspartners, säger Johan Svensson.

EN ANNAN UTMANIN
G för konferensbranschen är hur den ska nå den nya typen av konferensbokare, ofta projektledare som ofta bokar färre möten och mer sällan.
– Framtiden kräver att man släpper gamla invanda mönster. Vi måste ge oss in i samarbeten med de som vi tidigare uppfattat som konkurrenter, som till exempel hotellkedjor. Ett projekt med tv4 är på gång.
Mer vill Johan Svensson inte säga. Det är knivskarp konkurrens och många konkurrenter sitter hemma på kammaren och klurar.
Blir det nya kontroversiella idéer som skapar rabalder hos medlemmarna?
– Allt behöver inte förankras hos medlemmarna. Vi har mandat att agera utan att diskutera allt.
Johan Svensson drivs av en vilja att göra det omöjliga möjligt. Han lyfter fram en bok fullklottrad med hans ”guldkorn”, inspirerande citat som han samlat, och bläddrar fram ett exempel.
– En oreflekterad erfarenhet är ingen erfarenhet över huvudtaget.
Och erfarenheter skaffar sig Johan Svensson på löpande band. Inom ett par år vill han gå vidare till nya utmaningar.
– Jag skulle vilja pröva mina teorier direkt mot kund och driva en egen anläggning, även om jag vet att det är oerhört tufft och inte speciellt lukrativt.

Kommentarer är stängda.