– Jag har lett företag genom kriser i stort sett hela mitt yrkesliv, med undantag för Fazer. Värst var det i SAS, överlägset värst. Krisen där nu är exempellös, konstaterar Mats Jansson i intervjun till DI Weekend.
– Familjen sviker inte bara företaget, som de själva skapade efter andra världskriget, när bolaget behöver långsiktiga ägare som allra mest. Det är också ett svek mot näringslivets och Sveriges behov av en egen infrastruktur – inte minst i ekonomiskt och säkerhetspolitiskt osäkra tider som dessa.
Wallenbergs familjestiftelse äger nära 3,7 procent av bolaget och är därmed SAS tredje största ägare efter svenska och danska staten med 21,8 procent vardera.
Kritiken mot ägarstyrningen gäller både sfärens vägran att skjuta till mer kapital och att familjen inte längre representeras i styrelsen av industrinestorn Jacob Wallenberg, ordförande.
Varför ska SAS ägare, däribland svenska och danska skattebetalare, hålla en förlustverksamhet under armarna år efter år?
– För att alla i det här avlånga och glest befolkade landet har glädje och nytta av ett nätverksbolag, som tar affärsfolk och privatpersoner runt i riket och ut i världen!
SAS är en folkaktie. Med nära 250 000 aktieägare kvalar bolaget in på nionde plats bland de mest spridda svenska börsbolagen – före H&M. Ett kvitto på SAS starka förankring i de breda folklagren och sådant förpliktar, menar Mats Jansson.
– Den bästa lösningen vore att efter rekonstruktionen få in en tillfällig investerare, som sedan avlöses av till exempel Lufthansa.
– SAS skulle passa perfekt i Lufthansas palett av olika flygbolag. Det finns tecken på intresse om man läser mellan raderna i formuleringar från dem och andra. Alternativ två är att danskarna tar över som majoritetsägare.
Att Lufthansa skulle ta över SAS var på gång redan under Mats Janssons tid vid rodret, men tyskarna hoppade av affären i sista stund.
Hoppade Lufthansa av köpet av SAS på grund av finanskrisen?
– Nej. Men analytiker och journalister beskrev det så och vi lät dem tro det.
För första gången avslöjar den forne SAS-vd:n hur det egentligen gick till när Skandinavien snuvades på mångmiljardaffären, bokstavligen en minut i tolv.
Allt var förhandlat, förankrat och klart in i minsta detalj som att behålla namnet SAS när Lufthansas nytillträdde finansdirektör plötsligt återför flygplansleasingen som en skuld i balansräkningen. Den finansiella manövern ger i ett slag Lufthansa skäl att backa ur.
– På morgonen, bara några timmar innan det historiska avtalet ska signeras av dem, oss, svenska, danska och norska regeringen, ringer vd Wolfgang Mayrhuber och ber mig komma till Hotel Reisen i Stockholm. Där får jag veta att de hoppar av – på mållinjen! Den omräkningen kunde de ha gjort tidigare kan man tycka, men det var bara att ringa näringsministern Maud Olofsson och säga som det var.
– Lufthansa är jobbmässigt mitt största misslyckande.