“Att jobba med kommunikation innebär ett konstant lärande”
Grattis Malin Selander, du är ny kommunikationsdirektör på Scandic. Varför valde bolagets Jens Mathiesen, vd och koncernchef på Scandic Hotels Group dig?
– Tusen tack! Min känsla är att han uppskattar min bakgrund och min erfarenhet av liknande branscher och andra stora bolag, men det är nog egentligen en fråga för Jens att svara på.
Vad valde du Scandic?
– Framför allt för att Scandic är Nordens största hotellvarumärke och många människor har i någon form en relation till Scandic. Det gillar jag! Sen rimmar Scandics värderingar väldigt väl med mina, vilket är oerhört viktigt för mig. Utöver dessa delar så är det också tacksamt att få jobba i en bransch som jag själv har ett stort intresse för.
Varför ska man bo på Scandic?
– Av många skäl. Vi är en hotellkedja som är till för alla och kan erbjuda 270 hotell på platser där våra gäster behöver oss. Utöver det så är vi ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla våra områden, vilket jag vet uppskattas av våra gäster. Personligen beundrar jag också det varma välkomnandet jag alltid får när jag kliver innanför dörrarna på ett Scandichotell. Det känns lite som att komma hem.
Vad lärde du dig på SAS?
– Massor! Fokus på strategisk kommunikation, vikten av kriskommunikation och beredskap och framför allt hur man kan maxa effektiviteten i ett starkt kommunikationsteam genom rätt kompetens, prestigelöshet och can do-mentalitet. Vi var ett grymt bra team som jobbade tillsammans.
Och på SATS?
– Hur värdefullt det är med högt engagemang bland medarbetare och bland medlemmarna på SATS. Det är en tacksam position att bygga på när man jobbar med kommunikation.
Du har varit kommunikationsdirektör på många ställen, hur blir man bra på kommunikation?
– Att jobba med kommunikation innebär ett konstant lärande. Naturligtvis bygger man erfarenhet och blir tryggare i hantverket under åren, men personligen är jag ödmjuk för att kontexten och medielandskapet ändras hela tiden. Det gör mig nyfiken och ivrig att konstant vilja lära mig mer.
Sociala medier eller print, var hamnar dina medieval?
– Jag skulle säga att alla delar har sin givna roll i dagens medielandskap.
Hur stor del av omsättningen ska ett sunt hotellföretag lägga på reklam och marknadsföring? (Svara gärna i procent.)
– Det beror nog mer på hur starkt varumärke man har i grunden och beroende på om man håller på att etablera sitt varumärke eller om man ska stärka sin position.
Scandic är ett varumärke, Peter Stordalen har en handfull, finns det anledning att se om denna strategi?
– Det är tacksamt att jobba med ett starkt huvudvarumärke som grund. Det kompletterar vi med nya Scandic Go (där första hotellet öppnar nu i dagarna) och våra Signature Collection hotell som nu även utökas till norska Tromsø och danska Århus.
Reseindustrins största utmaning?
– Något vi alla i branschen delar som utmaning är nog hur vi tillsammans tar ansvar och bygger en säker och hållbar framtid. Här ligger Scandic i framkant, men det är naturligtvis alltid ett viktigt fokusområde för oss.
Namn: Malin Selander
Titel: Director of Communications/Kommunikationsdirektör, Scandic Hotels Group
Familj: Gift med Jonas och har två söner.
Bor: Täby
Senaste resa: Utomlands Barcelona, Inrikes Skåne/Österlen
Favorit Nyckeltal: RevPAR (Revenue Per Available Room)
Favorithotell: Haymarket, men har många kvar att utforska.
Favorit Färjebolag: Måste nog säga Bornholmlinjen som fyller sitt syfte då vi ofta åker över till Bornholm under sommararen.
Favorit Kryssningsbolag: Inser att jag behöver utforska kryssningar mer. Har ingen favorit… ännu.
Favorit Reseapp: För boende – Scandic såklart. För resor – SAS. Sen ska jag erkänna att en av de mesta använda apparna i min telefon är Flightradar24.
Flygbolag som jag åker helst med: SAS.
Favoritdestination: Chicago.
Min drömresa: Finns en lång lista, men Rio är en destination som ligger högt upp på den listan. Nästa resa med familjen blir däremot till Mauritius.
Detta vet vi inte om dig: Fånigt intresserad av alla typer av träning. Jag driver en liten träningsförening i Täby vid sidan av jobbet tillsammans med några vänner.