Annons:

Premium

“Ett naturligt steg i min karriär”

Natasha Borovic Lindén är ny Marketing Director för Radisson Hotel Group. Här svarar hon på Travel News klassiska på-nytt.-jobb-enkät. 

“Jag tycker om att träffa nya människor och kan lätt navigera mellan olika kulturer och stakeholders, något som är extra viktigt i ett globalt företag som Radisson Hotel Group”

Grattis Natasha Borovic Lindén, du är utsedd till ny Marketing Director för Radisson Hotel Group. Varför valde vd Tom Flanagan Karttunen, dig tror du?

– Tack så mycket! Jag tror att Tom uppskattar min kombination av kreativitet och förmåga att leverera resultat. Under mina år på företaget har jag haft flera olika roller vilket visar att jag är flexibel och snabbt kan anpassa mig efter nya utmaningar. Jag tycker om att träffa nya människor och kan lätt navigera mellan olika kulturer och stakeholders, något som är extra viktigt i ett globalt företag som Radisson Hotel Group. Jag tror att det är just den mixen som gjorde att Tom såg mig som rätt person att leda teamet framåt.

Varför valde du att tacka ja till Radisson? 

– Jag har varit på Radisson Hotel Group i 7 år snart och har och haft flera olika roller, och jag trivs jättebra. Hotellbranschen är ju så spännande! Så när den här möjligheten dök upp kändes det som ett naturligt steg i min karriär.

Och vad är Radisson Hotel Group egentligen? Det känns mycket stort…

– Radisson Hotel Group är stort, ja, med över 1400 hotell världen över täcker vi allt från lyxiga Radisson Collection till det coola och trendiga Radisson RED. Vår mission är att skapa minnesvärda upplevelser för våra gäster oavsett om de reser i affärer eller nöje. 

Några av Travel News 50 000 läsare vet vem du är, men inte riktigt alla. Berätta!

– Jag har en bakgrund inom både B2B och B2C-marknadsföring, event och partnerskap och har jobbat med flera välkända varumärken som till exempel Viacom för MTV, Nickelodeon, Comedy Central , The Walt Disney Company och Aller Media. Kreativitet och strategi har alltid gått hand i hand för mig. På Radisson Hotel Group har jag snart jobbat i sju år och har haft möjligheten att vara en del av flera spännande projekt som bl.a. lanseringar av nya hotellvarumärken i Norden och hotellöppningar i Spanien. 

Vad gör en Marketing Director hela dagarna?

– Ingen dag är den andra lik. Just nu sitter jag dagarna i ända i möten som är direkt kopplade till våra mål och KPI:Er, men allt handlar om att se till att vår marknadsföring känns relevant och engagerande för våra olika målgrupper. Jag jobbar nära med mitt team i Norden, Benelux, UK och Irland och vårt huvudkontor i Bryssel för att vidareutveckla och implementera våra marknads- och kommunikationsstrategier. 

Radisson Blu Riverside Hotel i Göteborg.

“Meta och Google är bra verktyg, men de är inte hela lösningen”

Är Meta och Google lösningen på alla kommunikationsproblem? Motivera gärna ditt svar.

– Meta och Google är bra verktyg, men de är inte hela lösningen. De är bra verktyg för att nå ut brett och rikta budskapet rätt men det räcker inte hela vägen. Det handlar om att verkligen förstå vår målgrupp och skapa engagerande innehåll som de faktiskt bryr sig om. Det är den personliga kopplingen och att vara autentisk som verkligen gör skillnaden.

Du ska bland annat locka nya målgrupper. Vilka missar Radisson idag?

– Vi har en stor bredd i våra gäster och har ett stort utbud i form av hotellvarumärkan i vår portfölj så jag vågar nog säga att vi når alla målgrupper med vårt breda utbud. 

När kommer Radisson Red till Sverige?

– Denna fråga kommer ofta! Vi älskar Radisson RED konceptet och vet att det skulle passa perfekt i Sverige. Vi tittar hela tiden på möjligheterna för expansion så förhoppningsvis är det inte alltför långt borta. Stay tuned!

Vad lärde du dig på Viacom? 

– På Viacom lärde jag mig vikten av att alltid hålla ett finger på pulsen och förstå vad som är relevant för målgruppen i stunden. Redan i början av 2000-talet förstod vi att ”content is king”  – en filosofi som var central i vårt arbete med MTV, Nickelodeon och Comedy Central. Jag fick en stor inblick i den kreativa processen genom att vara delaktig i att skapa innehåll, event och PR aktiviteter med en wow-faktor. Det var på Viacom jag byggde grunden för min marknadsföringskompetens, något som har format min resa till där jag är idag.

Och på Aller Media?

– På Aller Media handlade mycket om att skapa koncept och event som verkligen engagerade och återspeglade ett varumärke i liveformat. Jag var med och utvecklade prisbelönta event som ELLE Decoration Swedish Design Awards, och lärde mig hur man kan förvandla varumärken från att vara renodlade mediekanaler till att bli kulturella förebilder. Genom att ta ut ett magasin i ett liveformat vi skapade upplevelser som byggde starka och lojala följare. Vi jobbade mycket med Influencer marketing, en erfarenhet som jag har stor nytta av idag.

Namn: Natasha Borovic Lindén

Titel: Marknadsdirektör Norden, UK & Ireland, Benelux på Radisson Hotel Group

Familj: Gift med Kristoffer, mamma till Bianca 17 år och Igor 15år. Matte till bostonterriern Boris

Bor: Sundby, Spånga

Senaste resa: Bryssel

Favorithotell: Radisson Collection Royal Copenhagen 

Favoritreseapp: booking.com

Flygbolag som jag åker helst med: SAS

Favoritdestination: Brac, Kroatien 

Min drömresa: Sydamerika 

Detta vet vi inte om dig: Jag har utvecklat en talang för att packa resväskor! Jag kan få in allt jag behöver för en två veckors semester i en enda liten carry-on, utan att behöva sitta på den för att stänga den.