Annons:

Premium

Ett lyckligt äktenskap på väg mot 330 Mkr

Swanson’s Travel + Jambo Tours & Tema = sant. Det har gått några månader sedan Osbys mest kända reseföretag Swanson’s aviserade att de skulle bli en del av resekoncernen Jambo och Tema i Stockholm. Travel News träffade grundaren Tommy Swanson och vd David Karlsson för att pejla läget i det nya äktenskapet i reseindustrin. Och nej, den nya alliansen har ännu inga sprickor i fasaden hur mycket man än letar.  - Detta är en offensiv satsning. Nu ska vi växa och få en riktig nyttig sista rad, säger David Karlsson och får nickar av Tommy Swanson.

Det är Tommy Swanson som öppnar dörren till Jambos och Temas kontor i den klassiska Lumafabriken i Hammarby sjöstad när Travel News kommer förbi. Det är ett litet tecken på att fusionen verkar gå bra. Snart dyker David Karlsson upp med kaffe och vi slår oss ner i de rejäla skinnfåtöljerna i den luftiga receptionen där det också finns några kardemummabullar på soffbordet. 

Om vi bortser från fåtöljerna så skiljer sig Swanson’s arbetsplats åt jämfört med den vi är på nu. Swanson’s fort i Osby ser ut att vara hämtat från tv-serien Familjen Macahan. Det finns till och med en hög totempåle på gården. Runt den finns det timmerstugor som hämtade ur en western-film inspelad på 1900-talet. 

Jambos och Temas arbetsplats ligger en trappa upp i ett kontorskomplex och ser ut precis som de flesta andra mindre researrangörer i världen. Stora bilder på främmande platser och exotiska djur varvas med vanliga skrivbord. I ett hörn finns en liten tv-studio där man gör presentationer av framtida resor. 

Officiellt har fusionen bara varit igång sedan den första oktober.

Hur känns det?

– Det känns jättebra. Detta har ju varit på gång i drygt fyra år så det är bra att vi är här nu, säger Tommy Swanson. 

Det var den 15 februari 2020 som Tommy Swanson hade det första mötet med David Karlsson om ett samgående. 

– Det var dagen efter Grand Travel Award som det första fröet såddes, säger Tommy Swanson.

Sen kom det som vi alla vet en gigantisk pandemi som både satte stopp för planerna och försatte hela reseindustrin på paus i knappt två år. 

– Jag hade scannat marknaden och hittade bara ett företag som var perfekt för oss. Det skulle inte vara ett jättestort företag som bara sväljer oss. Det skulle vara ett företag med specialresor som hade goda och långa relationer både med kunder och leverantörer, förklarar Tommy Swanson. 

Jambo är specialister på i första hand Afrika. Det gör att man inte krockar med Swanson’s som är specialister på USA. 

– Jag menar inte att andra reseföretag slarvar, men för oss är varje enskild kund otroligt viktig. Det finns inte utrymme för misstag och att vi gör fel på grund av slarv. Jag brukar berätta om en städerska som sparade i fjorton år för att göra en resa kust till kust i USA. Då måste det bli rätt. 

Swanson’s Travel + Jambo Tours & Tema = sant.

David Karlsson nickar när Tommy Swanson pratar. Båda företagen har medarbetare som varit på företaget i många, många år. Då lär man sig produkterna och kunderna. Och kan säkerställa hög kvalitet. Några uppsägningar i samband med fusionen är inte aktuella. 

– Jambo Tours och Swanson’s har varit kompisar länge. Ett bevis för detta är att vi har haft annonser i varandras kataloger, säger David Karlsson. Bara det faktum att dessa arrangörer envisas med kataloger (både Jambo Tours och TEMA kommer ut med nya inom kort och Swanson’s nya är redan ute) i vår digitala värld säger något om den gemensamma värdegrunden.Även där sticker de två företagen ut bland större elefanter som Ving, TUI och IKEA som för länge sedan skrotade sin pappersbiblar. 

Tommy Swanson från Swanson’s Travel på Grand Travel Award.

Att fusionen är ett resultat av att Tommy Swanson vill trappa ner en smula samtidigt som hans söner inte vill ta över butiken är klart. När så sker går en epok i graven. Swanson’s Travel  har varit igång sedan den första mars 1978, alltså i 46 år. Verksamheten kan också ses som en förlängning av Tommys pappas verksamhet. Han föddes 1891 och utvandrade till USA när han var 217 år. När han blev etablerad på andra sidan Atlanten återvände han till Sverige och fick fler att ta steget över till det nya landet. Hans mantra var att om man är född fattig i Sverige ska man flytta till USA och bli framgångsrik där. När fadern var 60 år föddes Tommy. De fick bara 11 år tillsammans. Men på sitt kontor har Tommy en affisch som påminner honom om pappan. Det är en valaffisch från ett försök att 1948 bli borgmästare i Moline, i delstaten Illinois. Försöket misslyckades, men Tommy är mån om att påpeka att pappan var demokrat. Så långt från dagens Donald Trump det går att komma. 

Vi byter spår och pratar om ekonomi. Swanson har haft fin

tillväxt de senaste åren efter pandemin, men man är ännu inte uppe i 2019 årets resultat. Då låg man på en omsättning på 110 Mkr. Idag är man på 90 Mkr. Jambo och Tema ligger på 220 Mkr och målet 2025 när fusionen är slutförd är 320-330 Mkr. Även resor till Afrika säljs i dollar vilket gör att den svaga svenska valutan är ett aber för bägge arrangörerna.

– Stiger kronan 10 procent så har vi en helt ny värld, säger Tommy och David nickar. 

– Det enda land i världen som det är billigt att resa till nu är Japan, säger David. 

Förr sålde Swanson’s mest rundresor, men den biten utgör bara 15 procent av omsättningen idag. 85 procent är skräddarsydda resor. Dessa sker ofta i olika  landsändar. Mest populärt är området Rocky Mountain ut till Kalifornien. Sydstaterna är också uppskattade eftersom där är priserna 30 procent lägre. Många vill även till Florida och några kan tänka sig Hawaii, men det sista är USA:s dyraste delstat. Där har priserna fördubblats efter pandemin. 

Jambo säljer resor till hela världen, men fokus är fortfarande på Afrika. Temaresor är en speciell fågel. Man säljer gruppresor med en kunnig värd. Det finns ett tak på 28 personer i gruppen eftersom alla ska ha gott om tid med guiden. 

– Det är en myt att det är människor utan resvana, som reser med Tema. Det är tvärtom, många oerhört beresta och välutbildade vill få kunskap av en professionell guide när de reser. De vill lära sig mer och få kunskap om den värld vi lever i. Dynamiken som skapas i en liten grupp ska inte underskattas, säger David Karlsson.”  

De senaste årens strejker och omstrukturering av SAS har förstås varit påfrestande för båda arrangörerna. Samtidigt är det deras kanske viktigaste leverantör av flygresor.

De ser ingen stor revolution i att flygbolaget lämnar Star Alliance och går in i Air France-KLM:s poängklubb SkyTeam. 

– Femtio procent av våra resor går med dem, förr var de partner med United, nu är det Delta. Det spelar inte så stor roll. De flesta av våra kunder är privatpersoner och inte företag så de är inte oroliga över att inte komma in i Lufthansas lounger, säger Tommy Swanson.

– Jag instämmer, vi har också haft våra duster med SAS, men detta kommer att bli en nystart, säger David Karlsson och fortsätter: 

– Det viktigaste är att det kommer fler direktlinjer till Arlanda och ut i världen. Jag har tidigare alltid stöttat ett bevarande av Bromma men nu håller jag med Stockholms handelskammare om att det är bra att lägga ner Bromma och fokusera på Arlanda. 

Så kommer detta innebära att Tommy Swanson, som idag är 73 år, snart sitter i Osby och bara matar duvorna. 

– Ja, någon gång måste jag väl trappa ner, men det kommer inte att ske imorgon. Jag har ju varit i resebranschen hela mitt liv.