Annons:

En digital mångsysslare i reseindustrin

Entreprenören Magnus Emilson är en doldis för de flesta i reseindustrin. Men lyfter man på huven upptäcker man att han har sina fingrar i flera av branschens mest kända syltburkar. Främst som grundare och ägare av Visit Group vars plattformar servar en stor del av besöksnäringens företag. Men också som en av grundarna och ägarna av ESS Group som är Sveriges mest innovativa hotellkoncern och som grundare och ägare av investmentbolaget Emred International som i sin tur har eller har haft delägande i travel tech-bolag som Atomize och Bookatable med flera. Travel News ringde upp för att få veta mer.

”Jag såg kraften i denna nya teknik som jag insåg att Internet var mitt kall”

Magnus sitter i bilen på väg in till Göteborg från Marstrand där han har ett renoveringsprojekt. Han har arbetat med internet sedan början av nittiotalet. Den utlösande faktorn var friidrotts-VM i Göteborg 1995. Då ett av världens största event och fortfarande det största eventet som gått av stapeln i Sverige.  

Magnus var engagerad i studentkårens styrelse på Handels och tillsammans med en kollega fick de en idé att leverera besöksinformation på ett helt nytt sätt under ett mega evenemang. De engagerade över 1000 studenter som med hjälp av mobilteknik och en central databas med information om VM spelen, Göteborg och Sverige som besöksmål. Bakom texterna involverades ett 40-tal journaliststudenter. 

Några chalmerister föreslog att man skulle lägga på ett grafiskt gränssnitt på databasen och lägga ut den på Internet, något som många talade om, men få hade besökt i verkligheten. Turistdatabasen blev under VM 1995 en av världens mest besökta sajter och skapade en rad möten mellan olika delar av besöksindustrin.

– Det var när jag såg kraften i denna nya teknik som jag insåg att Internet var mitt kall, säger Magnus från bilen. Redan då såg vi tydligt kopplingen mellan inspiration, information och bokning. Med tekniken kunde vi koppla ihop besökare med företag och skapa förutsättningar till helt nya affärer. Detta fick mycket positiv effekt inte bara för Göteborg utan för hela Sverige som resmål. 

Med dessa erfarenheter i bagaget medgrundade Magnus Emilson först internetkonsultbolaget Mind AB som noterades på Stockholm fondbörs år 2000. Ett halvår innan noteringen sålde han merparten av sina aktier och startade travel tech bolaget Visit Group som än idag är bottenplattan i hans något spretiga portfölj. 

– Från början var verksamheten i Visit Group mer fokuserad på att serva destinationsbolag, men de senaste tio åren har störst fokus varit på produktägaren såsom boende- och aktivitetsföretag, säger Magnus Emilson. 

Visit Group arbetar idag med bland annat Liseberg i Göteborg, Tekniska museet i Stockholm och Strömma. På kundlistan finns runt 2500 bolag i reseindustrin i över 25 länder.  

– Målet är att tillhandahålla en ledande sälj, paketerings- och distributionsplattform för våra kunder. Vi är en så kallad ”enabling technology” vilket innebär att resenären aldrig ser vår teknik. Det är vår kund som äger alla kundrelationer och data. Under senare år har vi också lagt mycket fokus på att få systemen att stödja och effektivisera våra kunders operationella verksamhet. 

Jonas Stenberg, vd på ESS Group.

”Den moderna hotellägaren kommer vilja ha en 360 vy på sin kund och man har varken tid eller resurser att få alla dessa system att kommunicera med varandra”

Självfallet arbetar man sedan länge med årets buzzword: AI. 

– Vi ska ge kunden en så bra upplevelse som möjligt och ta bort en stor del av tidsödande administrativa processer för medarbetarna. Här kommer AI spela en viktig roll, säger Magnus Emilson. 

Digitaliseringen av besöksindustrin accelererade under och efter covid. Kundresan från ax till limpa blev digital med krav på både stor flexibilitet och snabbhet. 

– Den digitala spelarenan kan delas upp i två större grupper av bolag, på ena sidan intermediärerna såsom OTA:erna Booking.com och eTraveli och på den andra sidan alla de produktägare eller destinationsbolag som faktiskt levererar produkten som resenären vill uppleva. Visit Group ger kraftfulla verktyg till den sistnämnda gruppen. Men den digitala utvecklingen går mycket snabbt. Idag behöver våra kunder i allt högre grad kunna förstå sin kund, erbjuda rätt produkt och pris vid rätt tidpunkt i flera olika kanaler. Detta ställer större krav på rätt systemstöd.   

De stora OTA:erna i världen genomgår just nu en konsolideringsvåg. Bookings köp av Etraveli som, om det får tummen upp av EU, är ett exempel på detta. Magnus Emilson tror att denna utveckling kommer att fortsätta. 

– Här handlar det enbart om ”economy of scale” och lär fortsätta. Samma gäller systemstöden för produktägarna. Idag har till exempel ett hotell i genomsnitt 14 olika IT system. Den moderna hotellägaren kommer vilja ha en 360 vy på sin kund och man har varken tid eller resurser att få alla dessa system att kommunicera med varandra. Att det sker en konsolidering av plattformar även här är given och Visit Group kommer att ta en aktiv roll i denna konsolidering, avslutar Magnus. 

En kommentar

  1. Peter Hellman: Magnus,är en driven affärsutvecklare. Låg även tidigt bakom finansieringen av Tradedoubler tillsammans med Lorentzon (Spotify) som frigjorde kapital till att starta han o även Spotifys framgång!