Grattis Marcus Hammarström, du är ny Head of Marketing på Scandic. Varför valde de dig?
Tack så mycket! Jag är kreativ, kommersiell och har bred erfarenhet av att utveckla varumärken och koncept inom besöksnäringen. Dessutom är jag van att leda i förändring och delar Scandics värderingar kring hållbarhet och mångfald.
Vad gör en Head of Marketing hela dagarna?
Just nu sätter jag mig in i alla olika delar av verksamheten och lär känna mitt team och övriga kollegor. Mer generellt handlar jobbet förstås om att utveckla vår kommunikation och bidra till ett starkt varumärke och god lönsamhet.
Är sociala medier det bästa som hänt marknadsföringen?
Om det är ”det bästa som hänt marknadsföringen” vet jag inte. Däremot har sociala medier definitivt ritat om medielandskapet och gjort det möjligt för många att dela och nå ut med sina åsikter och budskap. I det sammanhanget har det blivit ännu tydligare att den gamla devisen ”do good shit and don´t lie” är en bra grund att stå på oavsett vilken verksamhet man driver och marknadsför.
Scandic är ett av Sveriges mest kända varumärken. Hur går man vidare från den insikten?
Det är just därför jag är här! Jag triggas av möjligheten att få vidareutveckla ett starkt varumärke som riktar sig till en bred målgrupp.
Samtidigt kan era produkter vara allt från ett skabbigt landsortshotell till Haymarket by Scandic. Finns det något som skaver?
Det kanske är dags att du testar något av våra hotell för att få en mer uppdaterad bild? Vi har en fantastiskt bredd i vår portfölj och vänder oss till alla som vill bo på hotell. Just därför erbjuder vi en god natts sömn, en bra start på dagen och ett varmt välkomnande var du än bor hos oss. Det är jag stolt över!
Ge oss några av dina hemliga KPI:er?
Just de hemliga KPI:erna håller jag för mig själv…
Och din viktigaste?
Framförallt olika faktorer kopplade till effektiviteten i våra kampanjer och hur varumärket utvecklas och uppfattas över tid.
Hur ofta tittar på TikTok?
Mycket sällan.
Hur lång är din to-do-lista och vad står överst?
Den är ganska lång… Just nu att medverka i Travel News .
Från Head of Marketing & Products för Birka Cruises till Scandic. Största skillnaden?
Den allra största skillnaden är nog att vi har 270 hotell i sex länder vilket gör att resan från idé till genomförande involverar fler människor och ingår i en större organisation
Vad lärde du dig på Visit Sweden som Scandic kan ha nytta av?
En lärdom som växt fram i de roller jag haft genom åren är att det krävs mod för att skapa produkter och kommunikation som sticker ut. Det handlar både om att våga fatta beslut utan hängslen och livrem, samt att släppa loss medarbetarnas kreativitet. Det är först när man slutar försöka vara ”duktig” som magi kan uppstå. En annan lärdom är hur viktigt det är att de som är närmast gästen känner sig delaktiga i helheten. Precis ALLT vi gör som företag kommunicerar något som bidrar till bilden av varumärket.
Din bästa egenskaper som chef?
Jag är nyfiken på människor och känner mig trygg med att låta andra vara bäst inom sitt område. Sen är jag nog ganska strukturerad i grunden.
Och vad kan du bli ännu bättre på?
Är kanske lite av en tidsoptimist ibland, men jag skulle själv vilja kalla det för ”just in time”.
Berätta om läget just nu i reseindustrin i Sverige?
Exakt hur läget ser ut beror nog mycket på vem man frågar. Återhämtningen tar olika lång tid och ser olika ut beroende på vilken del av reseindustrin man befinner sig i och om man arbetar mer lokalt eller internationellt. Men jag är optimist och tror på en stark återhämtning för hela näringen!
Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?
Just nu kan jag inte komma på något som skulle få mig att vilja byta.
Reseindustrins största utmaning?
En av branschens största utmaningar ligger i hållbarhetsfrågorna. Det gäller inte bara för oss i reseindustrin, utan är en global utmaning där det är oerhört viktigt att alla drar sitt strå till stacken.
Faktaruta
Namn: Marcus Hammarström
Titel: Head of Marketing
Familj: Sambo
Bor: Birkastan i Stockholm & släktgård i Värmland.
Senaste resa: Värmland
Favorithotell: Utanför Norden, Sunprime Atlantic View för sol&bad och The Hoxton Holborn i London för storstad.
Favoritfärjebolag: Alltid Birka Cruises (även om det inte var en färja…)
Favoritreseapp: Scandic
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: Nice
Min drömresa: Att upptäcka de norska fjordarna.
Detta vet vi inte om dig: Att jag var med och tog död på breakdance-hypen i Sverige genom ett uppträdande med ”Jösse Halling Breakers” i Solsta Café på 1980-talet.