Annons:

Premium

“Det finns något speciellt med TUI”

Sara Mundt-Petersen är ny chef för digital marknadsföring på TUI. Här svarar hon på Travel News klassiska på-nytt-jobb-enkät.

”Vi har allt som en resa kan vara. Flyg, hotell, kryssningar, upplevelser och service över hela världen. Det är det som gör TUI speciellt”

Grattis, Sara Mundt-Petersen, du är ny chef för digital marknadsföring på TUI. Varför valde Peik Martin, försäljnings- och marknadsdirektör på TUI, dig tror du?

– Tack! Jag tror att TUI och Peik såg mitt engagemang och ledarskap kring att driva förändring och innovation. Vi delar samma syn på att skapa en kundupplevelse som går bortom det förväntade, samtidigt som vi maximerar TUIs digitala räckvidd på ett datadrivet sätt i kombination med kreativitet. 

Varför valde du att tacka ja till TUI, igen?

– Det finns något speciellt med TUI som gjort att jag längtat tillbaka. TUIs nya kunderbjudande i form av en marknadsplats som innehåller allt, från charter men också möjligheten att skräddarsy egna kombinationer av flyg, hotell och upplevelser. Med TUI Musement, den del av TUI som säljer och paketerar upplevelser och utflykter, så kan kundresan starta med en opera i Paris eller ett besök till ruinerna i Pompei. Dessutom så har TUI fantastiska och passionerade medarbetare vilket gör att det är riktigt kul att gå till jobbet varje dag. 

Och vad är TUI egentligen? Det känns mycket stort…

– Jag håller med, vi har allt som en resa kan vara. Flyg, hotell, kryssningar, upplevelser och service över hela världen. Det är det som gör TUI speciellt.  Vi finns alltid tillhands, för just dig, både för inspiration, enkelhet och service oavsett om du köper en paketresa eller endast hotellet. För våra kunder som köper mer än en del gäller även paketreselagen, vilket är en extra trygghet om något skulle hända. Det är något vi märker blir allt viktigare för många av våra gäster. 

Några av Travel News 50 000 läsare vet vem du är, men inte riktigt alla. Berätta!

– Jag har min bakgrund inom CRM och MarTech, så datadrivna personaliserade kunddialoger ligger mig varmt om hjärtat och är i mitt DNA. I takt med alla spännande digitala möjligheter så har såklart toolboxen vuxit inom SEO, SEM, CRO, E-Com, alla discipliner med förkortningar. Jag har en förkärlek till innovation och kund som grundades i ett av mina första arbeten där jag var med tidigt i uppstarten av mobiloperatören 3 och vi introducerade smartphone, mobilt bredband och digitala tjänster. När jag ansvarade för Coops e-handel och expansion växte min passion ytterligare även kring personalisering, konvertering, distribution och att göra livet enklare för kunder att få sin mat. Inte bara köpa matvaror utan att hjälpa kunder med en viktig daglig fråga – ”vad ska vi äta?”. 

Vad gör en chef för digital marknadsföring hela dagarna?

– Det finns ett kortsiktigt och ett långsiktigt arbete som pågår parallellt varje dag. Det kortsiktiga är såklart att sälja semesterupplevelser och fylla den kapacitet vi har med gäster. Jag brukar säga att ”alla ska med, vi ska bara hjälpa dem med tips kring vart de ska”. Långsiktigt handlar det om att både innovera men också optimera och förstå hur alla kanaler fungerar bäst tillsammans, förstå förändrade kundbeteenden och hur vi bäst möter upp dessa. 

“Meta och Google är som hammare och skruvdragare – bra och väldigt viktiga verktyg för oss, men de löser inte allt”

Är Meta och Google lösningen på alla kommunikationsproblem? Motivera gärna ditt svar.

– Meta och Google är som hammare och skruvdragare – bra och väldigt viktiga verktyg för oss, men de löser inte allt. Det handlar om att hitta rätt mix av kanaler och ha en förståelse för när, var och hur man ska använda varje verktyg. Jag är personligen väldigt intresserad just nu av hur vi kan använda konversationsbaserat AI sök, med naturligt språk och hur SEO, SEM, CRM och Content kommer att utvecklas baserat på det. 

Du ska bland annat locka nya målgrupper. Vilka missar TUI idag?

– TUI har en stark position och en bred målgrupp inom charter och Sol & Bad resmål sedan tidigare. Nu när vi även erbjuder flyg och hotell separat så utökas destinationsutbudet och målgrupperna. Eftersom vi även har TUI Musement, så är marknaden och målgrupperna än större då kundresan kan starta med en festival, konsert, museibesök eller en utflykt till en historisk plats. 

“En utmaning är att få till lönsam tillväxt. Många kunder förstår att det kostar att resa men vill samtidigt resa billigt”

Vad lärde du dig på Telia?

– På Telia hade jag förmånen att ha Helene Barnekow som VD, hon har många styrkor, bland annat ”Customer Obsession”, det vill säga att vara kundbesatt i positiv bemärkelse. Det är en av nycklarna till framgång som jag arbetat vidare med. 

Och på Coop?

– Coop var en fantastisk period. Vi hjälpte kunder med allt från inspiration kring vad de kan äta och hur vi med hjälp av AI sök, CRO och recept gjorde det enklare för kunder att e-handla sin mat, optimera hemleveranser eller i så kallade ”Hämta-skåp”. Vi var ett litet dedikerat team som arbetade med hela kedjan vilket jag tror är en av nycklarna till att vi växte mer än marknaden. Jag lärde mig även kraften i varumärkeslojalitet och hur man bygger starka, långsiktiga relationer med kunder. 

Reseindustrins största utmaningar?

– En utmaning är att få till lönsam tillväxt. Många kunder förstår att det kostar att resa men vill samtidigt resa billigt. Utmaningen är att kommunicera mer kring värde än pris. En annan är det förändrade konsumetbeteendet vi ser, att man bokar senare och senare. Det gör det svårare att planera och optimera kapaciteten. En tredje utmaning är att balansera tillväxt med omställningen mot en hållbar resebransch. Hur kan vi erbjuda bättre resor till fler och bevara vår planet? Det är en fråga som jag är stolt över att TUI tar på allvar och arbetar aktivt med. 

TUI_Sara Mundt-Petersen.png TUI_Sara Mundt-Petersen

Namn: Sara Mundt-Petersen

Titel: Chef för digital marknadsföring och CRM, TUI

Familj: Min man Tomas och två våra härliga döttrar 

Bor: Stockholm 

Senaste resa: Mallorca – en klassiker!

Favorit Nyckeltal: Jag har en fyrklöver jag kommit fram till är hållbar: Conversion rate, NPS, Marginal och Medarbetarengagemang. 

Favorithotell: The Slate i Nai Yang Thailand. Det är en gammal gruva som idag är designad med en kombination av industriell estetik, konst och natur.  Är man som jag, alltid på jakt efter den perfekta stranden skulle jag dock rekommendera Divi Hotell i Aruba. Något så läckert har jag nog alldrig upplevt tidigare. 

Favorit Färjebolag: Waxholmsbolaget

Favorit Kryssningsbolag: Inte åkt ännu, men är nyfiken på TUIs nyaste fartyg Mein Schiff 7, ett av de mest moderna och mest hållbara fartygen i världen.

Favorit Reseapp: TUI-appen – men jag är lite partisk.

Flygbolag som jag åker helst med: TUIfly, helt enkelt för service i världsklass, punktlighet, säkerhet och den trevliga stämningen ombord. 

Dubrovnik

Favoritdestination: Kroatien

Min drömresa: Tillbaka till Italien där jag bott tidigare. Nu är jag inne på norra Sardinien med dagsutflykter i den magiska skärgården. 

Detta vet vi inte om dig: Jag lever i ett uppkopplat hem och funderar på nya API:er dagligen. Min man är en mästare på det uppkopplade hemmet, så förutom lampor, gräsklippare, värme i poolen så har även vår katt en husnyckel i nacken  och vi kan se när julgranen behöver mer vatten.