Annons:

Premium

Därför satsar fackets pensionsfond miljarder på besöksnäringen

Aktiechefen Anders Oscarsson ser inga problem med att BRA saknar kollektivavtal för sina piloter. Av: Leif Holmkvist.

Det är alltför frestande att inleda en intervju med AMF:s aktiechef Anders Oscarsson med frågan: ”Är du idiot?” Huvudägaren till BRA, Per G Braathen, sade ju i en klassisk intervju med Travel News att bara idioter äger flygbolag. Nu har AMF köpt 19 procent av BRA för 200 miljoner kronor.

– Hahaha! Då får jag väl svara ja, säger Anders Oscarsson.

Kanske bättre att använda den eviga frågan ”varför”?

– Tre skäl. Först av allt, det är en bra affär. Jag känner Per sedan Scandic (Per G Braathen är styrelseordförande och stor ägare i Scandic), har sett BRA:s rekonstruktion och hur man satt sig i ett skjul på Bromma med några få anställda. Det är bra att gå in just när man städat upp.

– Två, de gör en seriös satsning på att bli koldioxidneutrala och det bidrar till ett bättre samhälle.

– Tre, alla kan inte åka tåg till alla ställen i Sverige. Vi behöver ett regionalt flyg även i framtiden.

Ni ha sagt att ni ska bli aktiva ägare, hur då?

– Det vill jag återkomma till, men framför allt genom att ha en bra dialog. Vi kan vara stöttande med vår kunskap om den finansiella marknaden, till exempel om BRA vill ta in nytt kapital, vilket jag tror inte är aktuellt för närvarande.

Styrelseplats?

– Vi har inte diskuterat styrelseplats. Men vi sitter i dag i 39 valberedningar och har stor rutin på att tillsätta kompetenta styrelser. Men just nu ligger fokus på att få i gång fler maskiner och linjer.

Det kanske inte behövs en styrelseplats om man kan prata direkt med huvudägaren?

– Så är det förstås. Jag brukar säga att vi bygger relationer i goda tider och prövar dem i svåra tider.

Så här lyder första punkten i AMF:s hållbarhetsstrategi:

”Vi investerar inte i bolag som konstaterats bryta mot grundläggande principer för hållbart företagande, exempelvis vad gäller mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och antikorruption.”

Med tanke på era ägare, hur ser du på att BRA saknar kollektivavtal

och anklagas av Svensk Pilotförening för att bryta mot arbetsrätten?

– Det där är väl en sanning med modifikation, BRA har väl avtal med alla yrkesgrupper utom piloterna. Det pågår förhandlingar med Svensk Pilotförening och jag är övertygad om att de löser det.

Om AMF skulle förlora pengar på BRA kan de ta igen det på gungor och karuseller efter satsningen i julas på 400 miljoner i Parks and Resorts Scandinavia, som bland annat äger Gröna Lund och Skara Sommarland.

AMF beslöt i fjol att satsa upp till 5 miljarder kronor i bolag som drabbats av pandemin och behöver återstartas med förhoppningen att ge vinst framgent. Under pandemin har AMF satsat 1,8 miljarder kronor på företag inom besöksbranschen:

Förutom BRA och Parks and Resorts har 750 miljoner satsats i Pandox, vilket ökat ägarandelen från 11,1 till 13,4 procent, och 435 miljoner kronor i Scandic Hotels, där AMF nu äger drygt 15 procent av bolaget.

Så här uttrycker AMF sin investeringsstrategi på hemsidan:

”Vi tror att bolag med väl genomtänkta affärsmodeller och där ledningen arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor, både har högre lönsamhet över tid och utsätts för lägre risk än andra bolag.”

Det innebär att ett antal potentiellt lönsamma investeringar går bort:

”Vi är restriktiva inför investeringar i bolag i branscher med hög klimatpåverkan. I sådana branscher, som exempelvis energisektorn, strävar vi efter att investera i de bolag som har lägre klimatavtryck än andra, under förutsättning att bolaget har ett medvetet hållbarhetsarbete i övrigt. AMF Fonder har ytterligare uttalade exkluderingskriterier för fonderna vad avser tobak, pornografi, utvinning av kol samt kommersiella spelverksamheter.”

Och för egen del drar bolagets 400 anställda sina strån till hållbarhetsstacken:

”Vi har Kranmärkt vårt kontor vilket innebär att vi endast serverar kranvatten och vi undviker engångsartiklar så långt det är möjligt. Vi har slutat helt med papperskorgar vid skrivborden och har i stället installerat gemensamma miljöstationer. Vår städleverantör är Svanenmärkt och våra inköp av kaffe, mat och frukt är ekologiska i största möjliga mån. Vi har företagscyklar för tjänsteresor i närområdet och faciliteter som underlättar för cykling till och från kontoret. Våra anställda erbjuds årlig cykelservice.”

Leif Holmkvist