Annons:

Premium

Därför har Norwegian överlevt i 20 år – nu med podcast

Travel News chefredaktör Viggo Cavling var som enda svenska journalist på plats på Gardemoen när Norwegian firade 20 år. - Det var en tidning som skrev när vi startade att vi skulle lägga ner efter 30 dagar. De fick fel, sa Bjørn Kjos grundare av flygbolaget.

Lyssna på Travel News Podcast.

”Ett stort ögonblick var när vi vann priset världens bästa lågprisbolag första gången. Det finns ju som bekant många flygbolag i världen”

För 20 år sedan körde Norwegian sin första resa mellan Oslo och Bergen. För att fira detta samlades bolagets nuvarande ledning bland annat vd Geir Karlsson och bolagets grundare Bjørn Kjos på Gardemoen. De gjorde samma tur på dagen 20 år efter den första resan med bolaget. Travel News var som enda svenska media på plats och gjorde intervjuer med den nuvarande och före detta vd. 

Flygbolaget har idag kommit ut ur pandemin starkare än någonsin. Enligt senaste kvartalsrapporten tjänade man 1,2 miljarder. Den viktigaste anledning till att bolaget klarat sig är enligt Kjos tack vare den fantastiska personalen. Bland dem räknar han nuvarande vd Geir Karlsson som enligt grundaren gör ett fantastiskt jobb. Själv är Kjos en mindre ägare i Norwegian och anställd som rådgivare till dagens ledning. 

– Så gör de inte om fel som jag gjorde.

På scenen före flygningen tackar Kjos personalen fler gånger. 

– Det är viktigt att anställa personal som är smartare än en själv. I mitt fall har det inte varit svårt, sa Bjørn Kjos och fick publiken att skratta. Han minns den första resan med bolaget väl. Det var många norska medier ombord redan då.

– Det var en tidning som skrev när vi startade att vi skulle lägga ner efter 30 dagar. De fick fick fel. 

Norwegian föddes när SAS köpte Braathens flygbolag. Enligt Kjos hotades då 130 jobb. 

– Så kunde vi inte ha det, det var därför vi startade.  

”Vi har beställt 50 nya flygplan av Boeing och affärsidén är numera att alla ska kunna flyga hållbart”

Två flygvärdinnor som var med redan för tjugo år sedan var med på scenen i samma uniform som de hade för tjugo år sedan. De utstrålade ren glädje och sa: “att det roligaste med deras jobb var alla nöjda passagerare som ständigt kom tillbaka”. 

Bolagets affärsidé från början var att alla skulle ha råd att resa. 

– När vi började kostade en resa till Nordnorge lika mycket som en resa jorden runt. Det ändrade vi på, sa Bjørn Kjos. 

Första året hade det lilla regionala flygbolaget 200 000 resenärer. Året efter 1,2 miljoner. Och under sina första 20 år har Norwegian kommit upp i över 300 miljoner passagerare. 250 av dem har flugit från en norsk flygplats. Bara i juli i år hade man 2,2 miljoner passagerare. 

– Ett stort ögonblick var när vi vann priset världens bästa lågprisbolag första gången. Det finns ju som bekant många flygbolag i världen. Sen vann vi priset många gånger. Men första gången var viktigt, sa Bjørn Kjos.

Just nu kör man 280 linjer i Norge och är landets största flygbolag. Från Sverige går ungefär 50 linjer. Enligt vd Geir Karlsen kan det blir något fler nästa år. Just nu har man samarbete med de norska inrikesbolaget Wideroe och long haul-bolaget Norse som flyger över Atlanten. Norse har tagit över Norwegians gamla Dreamliners.   

Från den norska regeringen kom en statssekreterare på Näringsdepartementet. Han berättade att man haft många möten med Norwegians ledning under covid vilket bland annat ledde fram till ett hybridlån som räddade bolaget från konkurs. Statssekreteraren var glad att det inte längre var lika många möten om krisen i bolaget. 

Sista frågan på scenen gick till Norwegians nuvarande vd Geir Karlsen. 

Vad händer nu?

– Jag känner att vi som bolag mår bra. Vi har beställt 50 nya flygplan av Boeing och affärsidén är numera att alla ska kunna flyga hållbart.

Målet är ungefär 100 flygplan i flottan. 

– Det skulle kunna göra att vi börjar flyga från fler ställen än Norden inom två år. 

Ett annat mål är förstås minskade Co2-utsläpp. Bolagets utsläpp ska ner med 45 procent till 2030.  

Lyssna på Travel News Podcast.