Annons:

Dan har kommit hem

American Express nya Nordenchef Dan Håkansson har fullt upp. I sann Gnosjöanda ska han måla de röda siffrorna svarta och öka försäljningen kraftigt. Och vara med och skapa affärsresebyrån 2.0 som attraherar den unga spelgenerationen.

Nej! Utan IATA-utbildning kan vi inte anställa dig. Det beskedet fick Dan Håkansson när han för första gången kontaktade Nyman & Schultz och sökte jobb som affärsresesäljare. Det stoppade inte då 26-årige Dan Håkansson, som själv bekostade en IATA-utbildning på Scanropa Resebyrå på kvällstid och sökte igen.    
Nej! Även denna gång fick han nobben med hänvisning till att han var överkvalificerad med sin civilekonomexamen från Linköping. Med småländsk envishet malde han ner motståndet ända tills han fick jobb på resebyrån i Västberga med att boka biljetter för värnpliktiga.
– Mina kursare från ekonomutbildningen i Linköping tyckte att jag var galen som betalade 10 000 kronor för en utbildning som gav mig förmånen att halvera min lön. Men jag hade fått för mig att det var ett spännande jobb, säger Dan Håkansson och lutar sig nöjt tillbaka i konferensstolen, avspänt klädd i en grönrandig skjorta.
Med facit i hand kanske valet inte var så dumt ändå. 24 år senare huserar Dan Håkansson i det stora vd-rummet på sjunde våningen i American Express-huset på Södermalm i Stockholm. Han är sedan ett drygt halvår chef för American Express Business Travel Norden och lär ha fått IATA-utbildningen betald många gånger om. Bara några rum därifrån sitter den person som en gång anställde honom som resesäljare.
– Det är ”back to the roots” som gäller, det känns som om jag kommit hem. Sedan 1996 har jag i princip jobbat i Europa med fransmän, belgare och amerikaner som chefer.
Förväntningarna är stora hos personalen i Sverige. Inte sedan Ragnar Norbäcks tid i början av 2000-talet har företaget haft en svensk chef med fokus på bara en marknad, den nordiska.
– Det är ett tecken på hur viktig den nordiska marknaden är för American Express. Och så är vi ju också en av de största marknaderna inom koncernen tillsammans med bland annat Frankrike.  

Det första halvåret har Dan Håkansson ägnat mycket tid åt att åka runt och träffa kunder och medarbetare på de nordiska kontoren.  
– Det fungerar inte att sitta däruppe på toppen i sitt elfenbenstorn med strategier och power points och inte förstå i detalj vad som händer när kunden kontaktar oss och vad de tycker om oss. Det är lite Gnosjö över det hela och nödvändigt för att kunna bidra i förändringsarbetet.
Och förändringar kommer att behövas på American Express. De senaste fem åren har företaget tappat en tredjedel av omsättningen. De senaste två åren har runt 100 personer fått sluta och i fjol gjorde Norden en förlust på 69 miljoner.
Tystnad. Dan Håkansson diskuterar gärna allt från affärsutveckling till kvantfysik till skidåkning under intervjun, men när det kommer till siffror blir han tyst. I och med att American Express är noterat på börsen i New York finns det en global policy att man inte får prata om lokala siffror. Men sedan kan han inte låta bli att slå fast att det inte är någon dramatik bakom siffrorna. Fram till 2008 var det all time high för resebyrån, sedan kom finanskraschen och den osäkra ekonomin, som har satt sina spår hos alla resebyråer.
– I fjol investerade vi dubbelt så mycket på teknik som året innan, samtidigt som vi tyvärr minskade antalet anställda till följd av att företagen reser mindre, använder sig mer av virtuella lösningar och bokar mer online.
Nu är Dan Håkansson hoppfull. Han ser ett växande intresse för konsulttjänster inom reseområdet, inte minst inom grupp och event, där många företag fortfarande inte har någon tydlig resepolicy.  Och små och mellanstora företag som vuxit internationellt behöver mer hjälp med att få kontroll över resekostnader på marknader utanför Norden.
Men det främsta skälet till hans optimism är den joint venture-struktur som kommunicerades före årsskiftet.  Förhandlingar pågår med riskkapitalbolaget Certares om att köpa in sig i resebyråverksamheten för 6-7 miljarder kronor.  Ett hälftenägt bolag skapas för resebyråverksamheten, som därmed särskiljs från övrig verksamhet. Planen är att affären ska vara genomförd under första halvåret 2014.
– Pengarna ska återinvesteras i verksamheten och det här innebär otroligt mycket för oss, möjlighet till tillväxt och innovation och även stabilitet då det tänkta bolaget kommer att heta American Express Global Business Travel. Fokus ligger på tillväxt i Asien och Europa och där är förstås den nordiska marknaden viktig.

Kaffet i termosen på bordet är slut och Dan Håkansson skyndar ut i korridoren för att se till att det görs mer kaffe.  Redan när första benet är på väg tillbaka in i rummet fortsätter han ivrigt att förklara fördelarna med det nya bolaget.
– Internt pratar seniora chefer om att man är otroligt exalterad över det här och utan att säga några siffror så ser de en dramatisk ökning i vår omsättning genom allt från nya kunder till eventuella uppköp.  
  Dessutom blir det lättare att driva igenom viktiga investeringar när resebyråverksamheten inte behöver kriga om investeringspengarna med den mer lönsamma kortverksamheten.
Men förändringarna stannar inte här. Koncernens ambition är tydlig – att utvecklas till ett “next generation travel management company.” I satsningen ingår nya sätt att ge service, nya mobila lösningar och även innovativa lösningar för att se till att den nya generationens resenärer följer resepolicyn genom att säkerställa rätt beteenden genom så kallad så kallad gamification.
– Unga moderna affärsresenärer har ett annat beteende än min generation när det till exempel gäller resepolicyn. Vi gör mer som vi blir tillsagda för att undvika repressalier.  Det handlar om att på ett smart sätt påverka morgondagens affärsresenärer att själva vilja göra rätt.
I USA görs en pilotstudie där man tittar på hur man kan motivera unga till att göra det som är ”rätt” för företaget. Liksom i spelvärlden, som till exempel i World of warcraft, får resenären ”missions” att utföra och bli belönad till exempel genom att få en högre status, kanske nya ikoner eller annan typ av belöning.
”Axcess@home” är en annan framtidssatsning. Med hjälp av ny teknik kan de anställda jobba hemifrån, vilket ger flexibilitet för resebyrån och gör det lättare för medarbetare att få balans i livet.
– Det kommer vi jobba vidare med i Norden under året.  Vi har för närvarande 73 anställda personer som jobbar hemifrån. Om kunden vill ha en resesäljare som sitter i Korpilombolo så ska vi ordna det.   
Tillbaka till nuet. På Dan Håkanssons välstädade skrivbord ligger papper i noggranna högar och det märks att han förberett sig för intervjun. Det bekräftar hans rykte om att – förutom att vara driftig och social – också vara ordentlig, på gränsen till pedant. Det sägs inte finnas en powerpoint som ska visas för kund som han inte har full kontroll över. Han nickar igenkännande – om han är med i en stor kundpresentation är han också med i förberedelserna.
– Jag har aldrig tyckt om när chefer kommer in i möten och ska vara med bara för att de är chefer, det är så dumt. Och visst är jag väldigt fokuserad på detaljerna. Men det är först när strukturen är på plats som man kan vara innovativ och kreativ.  
Andra har tidigare ibland varit irriterade på att han var inne och petade i deras avdelningars detaljer.  
– Då gjorde jag det för att jag tyckte att det var nödvändigt för att få en så nöjd kund som möjligt. Nu, som chef, är det min rättighet och skyldighet att göra det. Det är som att vara i en godisbutik för mig, säger Dan Håkansson och skrattar.

Det går inte att missa att Dan Håkansson kommer från Gnosjö, inte bara för dialektens skull. Under intervjun nämner han hemorten inte mindre än elva gånger och uppenbarligen har uppväxten i den religiösa och entreprenörstäta bygden påverkat honom.
– Titta bara på min 90-årige pappa som precis haft möte med Almi Företagspartner för att få hjälp med mönsterskydd och marknadsundersökning för en ny produkt han kommit på. Mina båda bröder är också entreprenörer.  Förhoppningsvis har jag lite av den Gnosjöandan i mig också.
En ickehierarkisk ledarstil och att ställa höga krav på att medarbetarna ska leverera kan också komma från hembygdens småföretagaranda. Dan Håkansson blev tidigt entreprenör. Redan som sjuåring börjande han jobba med att sopa golv i pappans fabrik och för slanten han fick åkte han till Berns konditori och åt bananbakelse.  När han under två säsonger arbetade som skibum i Alperna tjänade han extra pengar genom att vara med på researrangörernas introduktionsaftnar för att erbjuda sig att guida resenärerna för en mindre ersättning.

När han pluggade i Linköping fick han tillsammans med två kamrater, en ekonom och en medicinare, ta över Restaurang Flamman och Pub Sprutan, som de drev i fyra år. De hade ett 70-tal anställda och det gick bra ekonomiskt.  
– Alla som jobbade hade så kul. Jag som gillar människor blev personalansvarig, min kursare på ekonomlinjen blev köksansvarig och vår forskare på patologen fick ta hand om ekonomin. Skulle vi som pluggade ekonomi ta hand om det? Never.  
Fortfarande är det viktigt att ha kul på jobbet och att medarbetarna har möjlighet att påverka. Därför håller Nordenorganisationen just nu på att jobba fram en process som bygger på med Kaizen, ett arbetssätt som innebär att på ett väldigt strukturerat sätt fånga upp medarbetares goda idéer som sedan förs direkt till den som tar beslut utan onödiga möten.
– Jag uppmuntrar alla att driva frågor.  I alla medarbetarsamtal sedan jag blev chef 1996 har jag tjatat om att man för att bli framgångsrik ska tänka att det här är mitt företag. Då vet man direkt vad man ska göra. Det är inte svårare än så.

Fakta DAN HåKANSSON

Namn: Dan Håkansson.
Ålder: 50 år.
Familj: Fru Anna-Karin, Hanna, 15 år, och Axel 17 år.
Bor: Hus i Värmdö utanför Stockholm
Utbildning: Ekonomlinjen Linköpings universitet.
Karriär: Skibum i Alperna och annonssäljare på Frick Media. 24 år inom American Express-koncernen, allt från resesäljare, resebyråchef och ansvarig för försäljning i Norden till europeisk affärsutvecklingschef.
Intressen: Långfärdsskridsko, segla och vara i skärgården, läsa, se film, god mat och dryck. Mest brinner jag för skidåkning.
Bästa egenskap: Passionerad och kreativ och får saker gjorda.
Sämsta egenskap: Otålig som i bland tar sig uttryck i frustration (som en terrier om du frågar min fru).
Okänd sida: Forfarande hygglig puckelpiståkare (trots reservdelar av titan efter krasch i Alperna).

Kommentarer är stängda.