Mörkret börjar falla utanför vd-rummet på Ticket Affärsresor. Genom de höga fönstren, från golv till tak, blir grannhusen i Solna Business Park allt gråare. På samma sätt har solen gått ner över resebranschen de senaste månaderna.
— Jag föreslog fotografen att vi lika gärna kunde fota mig på kvällen. Det ser ändå så mörkt ut i resebranschen, säger Dag Tveterås, som sedan ett och ett halvt år är vd för Ticket Affärsresor.
Att leda Ticket i motvind är inget nytt för den norske resebranschprofilen. Tre år i början av 2000-talet var han koncernchef för Ticket, innan han av familjeskäl valde att flytta hem till Norge och bli konsult.
Jag lägger fram ett exemplar av en Travel News från 2001 på bordet – med samma Dag på framsidan.
– Oj, det var några år … och kilo sedan, konstaterar han och bläddrar nyfiket i tidningen.
– Den gången fick jag direkt den misslyckade it-satsningen Dreamticket, som kostade oss 90 miljoner, Belgienförvärvet, avmattningen, 11 september och sars i min famn. Det var rätt tufft, konstaterar han på lugn skandinaviska.
Trots detta vågar du återvända till Ticket?
– Jag hade lovat mig själv att inte bli vd igen. Men Ticketkänslan fanns kvar i mitt hjärta, bolaget kändes lagom stort och ska göra en spännande nordisk resa. Dessutom finns här mer energi än jag har upplevt på något annat företag.
Dag Tveterås är sig lik. Friskt solbränd med den askblonda luggen på svaj. Det är bara lusekoftan och skidorna som saknas för att han ska leva upp till bilden av en trevlig norsk gutt. Hans svarta kostym och gulrandiga slips tar mig tillbaka till verkligheten.
– Finanskrisen är värre än börskrisen 1929. Det här är fråga om en total förtroendekollaps.
Systerföretaget Ticket Privatresor drabbades av avmattningen fem-sex månader före Ticket Affärsresor. I november syntes dock för första gången en markant nedgång i affärsresandet och det blev dags för Dag Tveterås att dra åt svångremmen.
– Vi måste dra ner kostnaderna lika mycket som volymerna minskar. En nedgång på 10 procent innebär tyvärr att 15 personer mister jobbet.
Att Ticket dessutom effektiviserar biljetteringen med en helt automatisk process efter bokningen som mål leder också till uppsägningar.
– Det är supertrist att säga upp unga människor som har lån och barn och som gjort ett bra jobb. Det är jag egentligen för mjuk för.
Dag Tveterås blir tyst en stund.
– Bra ledarskap och rätt beslut blir viktigare i nedgång. För bara fyra månader sedan hade vi diskussioner om hur bananer och druvor påverkar personalens arbete. Sådana frågor har jag dåligt tålamod med.
Helt nattsvart är dock inte läget.
– Det som räddar oss är att resor aldrig stått högre upp på privatresenärernas prioriteringslista och att affärsresenärerna redan tidigare avstått från onödigt resande. Så länge affärerna rullar kommer folk fortsätta att boka affärsresor. Dessutom står resebyråerna nära kunden. Kundägande har ett stort värde inom alla branscher.
Trots detta spår Dag Tveterås att år 2009 kan bli ett förlorat år. Stora och små företag, även Ticketkunder, kommer helt oväntat och plötsligt att gå omkull. Inom affärsresesegmentet får de medelstora det tuffast.
– Vi må bli större. Vi måste ha branschens bästa onlinesystem och verktyg för att hänga med och behöver större intäkter att fördela kostnaderna på.
Inom två-tre år vill Ticket Affärsresor slåss med de största och har därför full fokus på att få nya kunder. Att växa blir dock en stor utmaning i tider av stor konkurrens och prispress. Visserligen har bolaget ökat omsättningen de senaste tre åren, men marginalen (rörelseresultatet i förhållande till bruttoresultat) har samtidigt minskat från 13,1 procent till 2,3 procent mellan 2005 och 2007.
Hur ska just ni lyckas växa när alla tävlar om kunderna?
– Vi vann Business Travel Award som Sveriges bästa Affärsresebyrå i fjol och jobbar hela tiden med våra värdegrunder: Attityd, respekt, engagemang, ansvar, glädje, kul. Såg du dem på tavlan bakom Camilla i receptionen?
Han tar ett exempel:
– Den första konferensen jag var med på kändes nästan som ett religiöst möte. När till exempel kocken kom ut och berättade om middagen jublade medarbetarna. Det var härligt osvenskt. Jag tror att även kunderna känner att vi har ett större engagemang.
Dag Tveterås lutar sig nöjt tillbaka i den stilrena grå stolen. Bakom står ett golfset. På väggen hänger en Sverigekarta. Det senaste året är det inte bara Sverige som gäller. Ticket Affärsresor har startat egen verksamhet i Norge och köpt en mindre affärs– och privatresebyrå i Finland. I Danmark samarbetar de med en partner.
– Den nordiska expansionen är en effekt av krav från kunderna. Annars missar vi hälften av de upphandlingar som företag med mer än 20 miljoner i volym gör. Genom våra svenska stor-kunder kan vi redan i dag sysselsätta tre-fya anställda både i Norge och Finland.
Ticket Affärsresors expansion är dock att betrakta som försiktig och bolaget har en bra bit kvar till att bli en betydande nordisk aktör.
– Ägarnas lust att göra stora ekonomiska beställningar har begränsats kraftfullt och vi har sänkt ambitionsnivån. Men jag utesluter inte fler förvärv, om priserna går ner. Det finns några få stora aktörer som inte ingår i en kedja.
Ska det äntligen bli Resia och Ticket då?
– Nej. Det hade varit ett kraftfullt drag på privatsidan, men inte på affärssidan, där Resia har många lokala franchisetagare. Förvärven behöver inte nödvändigtvis göras i Sverige.
Tidpunkten att hämta nytt kapital från marknaden är fel med tanke på att börskursen rasat från 18 kronor till 3 kronor på ett år.
– Det är helt hopplöst. Vi har dubbelt så stor kassa som värdet på bolaget i dag. Hela världen är ur balans.
Gör Tickets börsvärde er till en munsbit för någon hungrig aktör?
– Kanske, vi vet inte alls vad som kan ske. Jag blir förvånad om inte någon tar ett strukturgrepp om priserna går ner. Men det kan lika gärna vara vi.
Förslag på nya ägare är Via, Kuoni och Resia. Vilken köpare skulle du föredra?
– En köpare som vill ha vårt starka varumärke och distributörsroll. En charterarrangör, som inte bevarar vår affärsmodell, skulle inte vara lika kul. Kanske vill man dela bolaget, synergierna är små.
Tveterås menar att skillnaden mellan Ticket Privatresor och Ticket Affärsresor är större än mellan Volvo Personbilar och Volvo Lastvagnar. I privatreseförsäljningen gäller att sälja så mycket och dyrt som möjligt under förutsättning att kunden blir nöjd. På affärssidan ska man sälja billigt och styra mycket, ja, nästan rådgiva kunden att inte resa. Ändå ser han en potential i cross selling.
– På affärsresekundernas reseportaler ska vi ge sistaminutenerbjudanden som vi inte kör ut på marknaden.
Nordisk expansion är en perfekt uppgift för Dag Tveterås, som jobbat mycket i Norden och pluggat ekonomi i Lund. Hans nya fru är svensk, men bor i Oslo.
– Jag är inte någon urtypisk norrman, förutom att jag går mycket på skidor och är ute i naturen. Jag ser mig mer som skandinav och hoppas att landsgränserna är borta om 100 år. Det skulle gynna våra små ekonomier.
Dag Tveterås älskar Södermalm, där han bor i veckorna. Han berättar lyriskt om promenader på Söders höjder efter långa arbetsdagar och halar upp en stegräknare ur byxfickan.
– 11 656 steg i måndags, 12 655 i tisdags. Jag har aldrig varit beroende förut, men stegräknaren är nästan viktigare än min mobil.
Dag Tveterås gillar att jobba i Sverige. Svenskarna tar mer ansvar för jobbet och all förankring bidrar till kvalitet. I Norge har man för snabbt fått för bra ekonomi.
– Nyrikedomen är genant. Många är mer upptagna av stuga, bil, och vad de ska göra efter arbetet än själva jobbet. Men visst jobbas det hårt även där ibland.
Samtidigt drar Ticket-vd:n på munnen åt svenskarnas behov av trygghet.
– I Sverige har dagisbarnen hjälm och reflexvästar, medan de norska har glömt sina hemma. Jag är själv inte glad i auktoriteter. Jag vill göra min egen bedömning när jag ska ha flytväst på mig.
Hur klarar du då att lyda under Lennart Käll, vars koncernchefsjobb du hade tidigare?
– Jag får ett ganska stort spelrum. Hans situation är nog svårare. Fast han får väl skylla sig själv som rekryterade mig. Hade jag varit 36 år och velat fram, hade det kanske inte varit lika trevligt att dotterbolagsvd:n hade haft samma arbete, suttit i styrelsen över en och dessutom kan affärsresor bättre. Nu är jag över 50 och prestigelös.
Att Dag Tveterås är öppen och stabil med båda fötterna på jobbet vittnar tidigare kollegor om. En person som får sina anställda att växa genom att delegera. En norsk helyllegutt.
Har du inga negativa sidor?
– Jag blir irriterad på folk som klagar utan att göra något åt situationen och är dålig på att gömma mitt kroppsspråk. Som chef behöver man kunna umgås med alla.
Det blir dags att lämna Ticket. I receptionen stannar jag upp och tittar på tavlan med värdegrunderna.
Glada människor passerar förbi.
Receptionisten lyser upp:
– Det där funkar jättebra, inte minst för att vi alla varit med och spånat fram orden.
När jag går ut i mörkret ringer Dags ord i huvudet. ”Det känns nästan som ett religiöst möte”.
Fakta Dag Tveterås
Namn: Dag Tveterås
Familj: Barnen Line (23) och Magnus (26), nygift med Pia
Ålder: 53
Utbildning: Civilekonom, Lunds universitet
Karriär: Suttit i ledningsgruppen för Amadeus, Madrid, vd Bennett, Norge, ordförande Berg-Hansen, koncernchef Ticket Travel Group, ordförande Via Travel koncernen.
Bästa resmål: Manhattan för långhelg med konst, puls och människor. Segling i skandinaviska farvatten för avkoppling och naturupplevelse.
Intressen: Läser mycket modern och klassisk litteratur. Naturupplevelser i sjö och fjäll samt inspirerande möten med människor, gärna från andra kulturer.
Okänd sida: Kan vare en jävel på practical jokes.
Fakta Ticket Affärsresor
Ticket Affärsresor (tidigare MZ Travel) förvärvades av Ticket i slutet av 2006. Resebyrån har ökat omsättningen med 22 procent (2005–2006) respektive 44 procent 2006–2007). År 2007 var omsättningen 1 327 miljoner. Samtidigt har rörelseresultatet försämrats med 43 respektive 51 procent. Rörelseresultat 2007 var 2,3 miljoner.
Marginalen (rörelseresultat/bruttoresultat) har minskat från 13,1 år 2006, till 2,3 år 2007. Dock är resultatet positivt i jämförelse med 2000–2003, då affärsresebyrån gick back med sammanlagt över 16 miljoner efter finansnetto.