Martin Creydt gillar att vara i centrum. När han håller stora möten inför kunder eller personal kan han lika gärna överraska deltagarna med att börja med att sitta i en svår yogaposition på ett bord, jonglera, stå på huvudet eller komma in i en rymddräkt. Överraskande entréer är något av hans signaturmelodi.
– Det är så mycket trista kostymer, slipsar och kristallkronesyndrom i hotellbranschen. Jag är bara mig själv och mina ”stunts” hjälper till att sprida mitt budskap effektivare. Man har ju bara tio gyllene sekunder på sig att väcka intresse.
Med detta i åtanke träffar jag Martin Creydt i lobbyn på ett av hans flaggskepp, RadissonSAS Strand Hotel vid Nybrokajen.
Han väntar tålmodigt i den vita soffan, oklanderligt klädd i mörk kostym och lågmält pratande i en mobiltelefon. Det känns oväntat.
– Jag är lyhörd när det passar att spexa till det, men också när det INTE passar. Situationsanpassad kommunikation är viktigt för mig, som ena dagen träffar bankfolk, andra dagar media, resebyråer, leverantörer, hotelldirektörer eller hotellstädare.
Bakom den spexiga ytan döljer sig en hårt arbetande entreprenör, som beskriver sig själv som en passionerad och diplomatisk streber med gambleregenskaper, och som gjort en kometkarriär inom hotellvärlden.
– Jag har haft en otroligt brant lärokurva på alla mina hotelljobb. På First lärde jag mig konsten att etablera något från scratch, på Choice om expansion, kontraktering och affärsmannaskap. Ägaren Petter Stordalen är en otroligt duktig affärsman om än inte lika tålmodig när det gäller koncept och varumärken.
På Rezidor har Martin Creydt lärt sig mer om kedjeutveckling från grunden, där diciplin och rutiner är grundstenarna.
– Det saknade jag på tidigare arbetsplatser där det var mer tuta och köra. Även om du skall skriva lyrik måste du kunna grammatik.
Martin Creydts beslut för drygt tre år sedan att lämna Choice för att ta sig an Rezidor SAS blödande norska verksamhet möttes med viss förvåning.
– Många var skeptiska, både internt och externt, när jag tillträdde. Jag hade mer sysslat med tillväxt än turnarounds och kom som en Fågel Fenix, svensk och med koreanskt utseende. Det sågs inte alltid med blida ögon i Norge, minns Martin Creydt.
På ett år lyckades han dock övertyga belackarna. Förluster i storleksordningen 50 miljoner kronor byttes mot lika stora vinster. Framgången fick koncernchefen Kurts Ritters gillande och snart utökades Creydts ansvar till Sverige och Danmark. Ett lyckat drag med tanke på att Rezidor i Skandinavien gjorde ett rekordresultat under fjolåret.
Tre jobb i ett – arbetar du tre gånger så mycket också?
– Det tycker inte vår koncernchef, säger Martin Creydt med ett skratt. Men temporärt har omställningen krävt en oerhörd arbetsinsats så 2006 kommer jag komma ihåg länge.
Att sudda bort ”vi och dom känslan” mellan tidigare hemmamarknaden Skandinavien och huvudkontoret i Bryssel har varit den största kulturförändringen hittills vid sidan om lönsamhetsförbättringen.
– Det är inte konstigt att den uppstått med tanke på vår starka position här hemma och att vi de senaste åren har expanderat med i snitt ett nytt hotell per vecka.
Som hemmamarknader räknas numera även Östeuropa, där koncernen blivit allt starkare, Ryssland, där Rezidor är den ledande hotellkedjan, samt Tyskland, England och Irland. Nu satsas även på Frankrike och Sydeuropa, där det är tuffare med fler regionala aktörer.
– Vi får ett nytt hotell i St Petersburg med 1200 rum och folk nästan rycker på axlarna. Det finns risk för fartblindhet.
Lika snabbt som Rezidor rullar på lika snabbt tycks Martin Creydts liv snurra just nu. Det mesta kretsar kring jobbet och familjen.
– Det är non stop rock’n roll på veckorna i jobbet. Helgerna försöker jag tillbringa med familjen och jag tycker att jag hittat en balans. Men jag har bott tre år i Norge utan att ha sett några fjordar och jag har inte varit på Operan på tio år trots att jag är väldigt kultur- och musikintresserad. Det är baksidan av guldmedaljen.
Till en del hör Martins Creydts karriärslust ihop med uppväxten. Han adopterades som treåring från Korea av en ensamstående förskolelärararinna, som kom till Sverige från Tyskland under efterkrigsperioden.
– Vi hyrde in oss i en vacker Saltsjöbadsvilla, men levde under knappa förhållanden. Jag tror att det väckte en fighting spirit. Jag ville själv ha allt det där fina en vacker dag, säger Martin Creydt.
Uppväxten var trots allt kärleksfull och det annorlunda utseendet accepterades tack vare att han anammade kulturen i uppväxtmiljön.
– Jag är nog ett bra exempel på att det sociala arvet är viktigare än det genetiska. Samtidigt måste mitt energiflöde, som stundtals är lite för stort enligt min fru, nog ha kommit någon annanstans än från svenska lagomheten.
Av kollegorna beskrivs han också som ett outtröttligt energiknippe, som trots sin uppskruvade fart tar sig tid att lyssna. Frågan om hur länge han ska orka har ställts av flera.
– Visst finns det internsignaler om det. Men så länge man håller sig frisk och äter bra så funkar det. Och jag saknar helt beslutsångest och sover gott om natten de 5-6 timmar jag får över. Jag lever efter devisen att det är bättre att fatta tio beslut där ett är åt helvete, än att inget blir av.
Tempot lär inte minska för att tidigare ägaren SAS sålt sin hotellkedja och Rezidor noterats på den nordiska börsen.
– Mitt jobb blir mer spännande och krävande. Men intentionen är att kunderna inte ska märka något. Varken lojalitetsprogram genom SAS eller SAS-namnet i varumärket Radisson SAS har försvunnit. Ironiskt så har faktiskt samarbetet med SAS förstärkts på flera kundområden sedan börsintroduktionen, säger Martin Creydt.
Han menar att SAS varumärke har betytt mycket för Rezidors uppbyggnad och expansion.
– Nu överväger fördelarna av att vara ett självständigt bolag med en styrelse som bara behöver tänka på hotellkedjans bästa. Möjligheterna att bli mer proaktiva inom områden som finansiering och expansion ökar.
Ni satsar redan nu på att växa med drygt 400 hotell till 700 år 2015. Går det att expandera snabbare?
– Rent teoretiskt går det väl, men knappast utan att få enorm växtvärk. Jag tror att vi bör hålla dagens takt såvida vi inte växer genom förvärv.
Tanken förs därmed osökt över till den andra revolutionen inom den skandinaviska hotellnäringen: Hiltons försök att sälja Scandic. Fyra-fem aktörer sägs vara spekulanter och rykten går om att såväl Choice, Rica, Accor som Rezidor visat intresse.
– Det kan jag inte kommentera. Men som branschman hoppas jag att Scandics varumärke kommer att bibehållas och att någon neutral riskkapitalist blir köpare. En skandinavisk hotellkedja som köper Scandic kan inte vara tredubbelt representerade i vissa städer
Choice framstår dock som den mest expansiva aktören i Sverige under senare år, samtidigt som Rezidors hotellportfölj krympt något. Så sent som i höstas hoppade Radisson SAS-hotellen i Karlstad, Helsingborg och Örebro av. Vissa branschbedömare menar att Rezidor, trots rekordvinster och klartecken för det stora kongresshotellet vid Stockholm Klara, har misslyckats i Sverige.
– Misslyckande är ett för starkt ord. Du kan inte dansa på dina två bröllop samtidigt. Vi kan inte växa på alla marknader samtidigt och visst har fokus varit på andra kontinenter stundtals. Samtidigt har vi renodlat våra varumärken och med risk för att upplevas som stelbenta och få avhopp har vi vägrat att kohandla med alla om allt. I Sverige har Rezidor 25 hotell varav 11 RadissonSAS och 15 Park Inn. 75 procent av dessa drivs på franchisebasis.
– Franchise kan tyvärr ibland bli lite ”easy come easy go”. Gräset kan förefalla grönare på andra sidan. Men vi tar avhoppen på fullt allvar och måste bli bättre på försäljning och även bli tydligare så att vi får in rätt franchisetagare.
Rezidors stora utmaning är att fortsätta utvecklas inom alla områden.
– Your big sucess is your worst enemy, konstaterar Martin Creydt och tar den japanska livsfilosofin Kaizen till hjälp för att förklara. Den betyder ordagrant ”ständig förbättring”, och går ut på att alla delar av livets ”beståndsdelar” kan förbättras.
– Det finns Kaizen inom oss alla, det gäller bara att finna den. Tänk om vi kan få alla 7000 medarbetare att vakna upp på morgonen och säga ”yippie”. Presterar alla medarbetare bara fem procent bättre, då sker det underverk. Det är min utmaning i framtiden.