Annons:

Premium

BRA: Utan Bromma flygplats utvecklas inte elflyget

I Travel News Talks möter vi aktuella och intressanta människor från både resebranschen och näringslivet och djupdyker i omdiskuterade ämnen. Flygbolaget BRA:s ägare Per G. Braathen ifrågasätter regeringens beslut att utreda en nedläggning av Bromma flygplats och argumenterar för att Bromma flygplats är nyckeln för elflygets utveckling i Sverige.

Har du ännu inte hunnit se avsnittet när Per G. Braathen gästar Travel News Talks? Här guidar vi dig i de viktigaste och mest omtalade delarna i avsnittet. 

Braathen om.. 

flygets nedgång på 89 procent: 

– Vi har börjat att flyga igen och det är helt fantastiskt för vi har stått stilla i 13 månader, samtidigt som andra flygbolag har bränt massa pengar. När man hamnar i en så här allvarlig situation är det viktigt att använda tiden bra, vi har använt tiden till att bli ett helt annat bolag med en helt annan kostnadsstruktur.

restriktioner fram till 1 juni:

– Det påverkar inte oss så mycket, vi startar väldigt försiktigt och bygger upp kostnaderna från i princip noll så vi har en ganska bra plan. 

regeringens beslut att utreda en nedläggning av Bromma flygplats:

– Miljöpartiet och Socialdemokraterna har uttalat sig lite olika i frågan om Bromma flygplats framtid. Det här är tredje eller fjärde utredningen som genomförs, jag är inte politiker, jag är kapitalist och vill gärna att beslutet baseras på fakta. Faktum är att vi gjorde en ansökan till vårt flygprogram på Arlanda och fick avslag på många av dem, det bevisar att det finns inte plats på Arlanda. Om Bromma skulle stänga så finns det ingen konkurrens på inrikesflyg fram till 2040. 

elflygets framtid: 

– Om Sverige önskar elflyg och turtät inrikestrafik så går det inte att stänga ner Bromma flygplats och detta är fakta.

Vad tycker du om en utbyggnad av Arlanda? 

– Det är en jättegod idé att man vill kraftsamla och att Sverige någon gång i framtiden får en bra och stor internationell flygplats. Det som man inte har tänkt på är ambitionen kring elflg, de ställer helt andra krav. Elflygen ställer till det på lilla Bromma, på Arlanda funkar det inte, var ska man parkera elflygen till exempel. Det finns ingen struktur för att man inte funderat på det. 

Tror du på ett klimatneutralt flyg inom en snar framtid? 

– Det är kul att vara 60 år gammal och tänka helt nytt. Jag har inte alltid varit den mest klimatsmarta personen, jag har till och med haft ett privatflyg. Jag har barn och vill gärna ha barnbarn i framtiden, det gör att vi ställer om BRA fullständigt. Thomas Eneroth har sagt att han ska ha fem procent biobränsle om fem år, vi har sagt 50 procent. Jag lovar, att så länge branschen och våra passagerare är med på det, så kommer vi att flyga med 50 procent biobränsle om fem år och 100 procent biobränsle om 10 år. 

Biobränsle är fyra gånger så dyrt som vanligt bränsle, tror du att det kommer fortsätta vara det? 

– Vill du skita i miljö och betala 100 kronor mindre? Vi gjorde en enkät för två år sedan och benägenheten att betala för miljövänliga alternativ var ganska liten, när vi genomförde samma enkät för några veckor sedan var benägenheten att betala 100 kronor mer för miljöns skull otroligt hög. Är du mån om dina barn så betalar du gärna fem till tio procent extra för att flyga grönt, det är ingen tvekan om det.

När kommer elflygplan? 

– Alla förutsätter att elflygplan är detsamma som vanliga flyg fast de går på el, vi jobbar på det som alla andra. Jag tror att det är realistiskt att vi flyger med elflyg från Bromma om fem år, om Bromma inte finns om fem år så finns det ingen plats för elflyg i Sverige. Miljöpartiet gör en stor miss om de vill kämpa mot flyget, Sverige kan bli ledande på miljö och flyget om man vill. 

När tror du att Bromma flygplats stänger?

– Bromma flygplats finns kvar 2042. Från och med 2035 finns bara elflyg på Bromma.