SAS har redan återbetalt 5 miljarder till 1,2 miljoner kunder. Det återstår alltså bara 15 procent enligt vd Rickard Gustafson.
SAS har inte någon akut likviditetsbrist, trots drygt 10 miljarder i förlust i senaste bokslutet. I kassan finns enligt vd Rickard Gustafson 10,25 miljarder. Det innebär att man från den första december kommer att börja att återbetala inställda resor enligt sju dagars regeln. Under julhelgerna planerar man att öka kapaciteten något. Men att biljettpriserna kommer att höjas tack vare covid-19 trodde inte vd Rickard Gustafson. Förklaringarna var flera.
– Det är fortsatt tuff prispress. Vi ser en helt ny konkurrens med Wizz Air som flyger på inrikes i Norge. Mixen av passagerare kommer att ändras. Många företag har uppfattat att förvaltningsärende kan hanteras digitalt. Det kommer att leda till en ökad andel privatresande och där prisbilden är lägre. När väl flygandet kommer i gång finns mycket kapacitet på marken som vill upp och flyga. De kommer att sälja billiga flygstolar.
Detta bör att leda till 15-20 procent högre produktionstakt för SAS enligt vd Rickard Gustafson.
Mot högre biljettpriser är den enda gröna stapeln i SAS senaste är Passenger
yield, alltså det genomsnittliga intäktsbeloppet per betalande passagerare som flög en mil. Här ser SAS en positiv utveckling på 372 miljoner senaste kvartalet.
7 kommentarer