Annons:

Premium

Mötesaffärerna växer mer än experternas prognoser

Scandics vd Jens Mathiesen är optimist och tror att hotelltyckarna har fel om affärsresenärerna: ”Mötesaffärerna kommer tillbaks till kanske 85 – 95 procent”. Av: Leif Holmkvist.

”Det är tydligt att det finns ett stort uppdämt behov för möten vilket vi tydligt såg under hösten.”

Det finns en stark förväntan i Scandic om en snabb återgång till någorlunda normala affärer sedan restriktionerna avskaffats i land efter land. Det har ju faktiskt testats i höstas, när restriktionerna lättades och Scandic gjorde resultat över förväntan:

– Då såg vi tydligt att folk vill resa och träffas, säger Jens Mathiesen. Vi är vanemänniskor och jag är optimistisk, segmenten kommer tillbaka.

Den allmänna bedömningen i branschen är att den för Scandic så viktiga konferensverksamheten kommer att minska på sikt med cirka en tredjedel. Jens Mathiesen tror att hotelltyckarna har fel:

– De pratar om saker som ingen säkert vet när de säger att affärerna inte kommer tillbaka. Visst är det enkelt att ta ett möte på Zoom eller Teams, men folk har behov av att mötas. Jag tror att mötesaffärerna kommer tillbaka till 85 eller kanske 90, 95 procent. Ingen vet säkert.

Men affärssegmentet består inte bara av konferenser och mässor där säljare och chefer minglar, påpekar Jens Mathiesen:

– Corporate är så mycket mer. Vi har mycket ”blue collar” som gäster, det är allt från tekniker och hantverkare till sportfolk och flygbesättningar. Vi ser det i städer som Stavanger eller Esbjerg där det är fullbokat.

Basen i Scandics affär är Corporate. Men det var hemestertrenden som lyfte marknaden förra sommaren och långt in på hösten:

– Före pandemin växte leisure stadigt med 5 – 6 procent per år. Det kommer att fortsätta driva efterfrågan.

Både folk i gemen och företagen har sparat under pandemin, då kan ni väl höja priserna?

– Om våra kostnader går upp med 4 – 5 procent är det väl sannolikt att vi kan höja priserna i samma utsträckning. Vi jobbar aktivt med ”rate management” för att ha rätt priser och rabatter.

Nu ska ni lansera Scandic Go, vilka kunder siktar ni på och var kommer priserna att ligga?

– Vi har många kunder som har ärende till storstäderna och vill bo centralt. Men de behöver inte mötesrum eller fitnesslokaler, men vill ha smarta funktioner, kanske lite mindre rum och bra foajé där de kan jobba, träffa folk och ta en kaffe och croissant. Det tror jag de är beredda att betala för.

Har vi för mycket fyrstjärniga hotell i storstäderna?

– Haha, vi är i alla fall bra positionerade med ett spritt utbud av hotell med hög standard. Men vi kommer nog att få se fler boutiquehotell och leisurehotell som kan konkurrera med Airbnb.

Varför expanderar ni i Sverige och Danmark, men minskar Norge och Finland?

– I pipeline just nu har vi tonvikt på hotell i Sverige och Danmark, medan vi beslutat att lämna några hotell i Finland och Norge. Men över tid vill vi växa i alla nordiska länder. Vi gjorde ett stort förvärv i Norge 2014 och i Finland 2017, så vi har verkligen växt kraftigt i dom marknaderna. 

Kan ni rekrytera det som nu krävs och vilka kompetenser är kritiska?

– Det är en utmaning, men vi tycker att vi klarar av att rekrytera det som krävs. Scandic är ett välkänt bolag med en bra kultur vilket är en stor fördel för oss. Det finns så klart brist inom vissa områden till exempel kockar. 

Kan konferens och evenemang i vår få en ketchupeffekt som sedan avtar över tid?

– Svårt att svara på. Det är tydligt att det finns ett stort uppdämt behov för möten vilket vi tydligt såg under hösten. Det är så klart möjligt att affärsresande och möten ändrar karaktär i framtiden, till exempel att man reser lite mer sällan, men när man väl ses kanske man väljer att stanna längre. Vi räknar också med att det kan bli mer digitala möten i framtiden och vi har anpassat vårt erbjudande efter det med bland annat hybridmöten som är en kombination av digitalt och fysiskt möte. Vi räknar med betydligt mer evenemang i sommar jämfört med förra året. 

Ser du en risk att hemesterfirarna drar till Medelhavet när restriktionerna försvinner?

– Totalt sett tror vi på att den strukturella tillväxten i fritidsresande håller i sig, och det kommer vi att gynnas av. Det är klart att vissa kommer att resa ut från Norden, men vi räknar också med betydligt mer internationella besökare till våra hotell i år. 

Åtta nya hotell i vår, men finns det tillräcklig efterfrågan i Sundvall och Helsingborg?

– Ja, det här är attraktiva hotell med bra lägen i städer där vi räknar med en växande hotellefterfrågan. 

Leif Holmkvist