Grattis till nya jobbet som Commercial Director på Ess Group. Varför du tror du att de valde dig?
Tack! Ess Group befinner sig i ett mycket expansivt skede med lansering av många nya destinationer. Dessutom vill man vara med och utveckla branschen genom att skapa än mer upplevelseintensiva destinationer, vi kommer att ha mycket att göra! Min erfarenhet av affärsutveckling, marknadsföring och försäljning samt många år av arbete med ledarskap passar väldigt väl in hos ESS just nu. Att vi också har samma värderingar och har riktigt trevlig tillsammans har också varit viktigt när vi valt varandra.
Vad gör dig till en bra chef?
Jag tycker att bra ledarskap handlar om genuint engagemang i människor, att vara intresserad av vad som driver var och en och en vilja att förstå vad som får varje individ att må och prestera riktigt bra. Min inställning är att alla är talanger, det gäller bara att hitta rätt plats och förutsättningar för var och en. Jag har fått höra att uppfattas som varm men att jag också kan vara tydlig med förväntningar och att jag oftast är glad. Kanske är det detta sammantaget som gör att jag passar in som ledare inom ESS Group.
Vad gör en Commercial Director hela dagarna?
Jag kommer till en början att fokusera på att lära känna alla duktiga medarbetare och de fina destinationerna. Vi kommer mycket snart att lansera Fyri i Hemsedal och Blue på Lidingö, detta blir ett naturligt fokus för mig liksom att säkerställa rätt affärsmässiga förutsättningar våra övriga destinationer. Jag och mina kollegor kommer att lägga stort fokus på att ge gästen en så rik upplevelse som möjligt på plats. Gästnöjdheten och ”value for money” har alltid varit ett centralt fokus för ESS Group vilket jag tycker är fantastiskt.
Du ska ta ”nästa steg i upplevelsestrategin” vad innebär det konkret?
Vi vill att gästerna skall trivas hos oss. De skall längta tillbaka till oss innan de hunnit lämna och känna att det finns så mycket härliga saker att uppleva i form av mat, dryck, aktiviteter, träning eller bara tid för njutning och härligt häng att de vill återvända snart igen. Att vi utvecklar gästupplevelen på våra hotell och i samarbete med partners och destinationen vi befinner oss på är en mycket central fråga för ESS. Här startar vi i samband med att jag börjar en helt egen Brand & Communications-enhet som mina kollegor Fredrik Toreskog och Carl Lundgren kommer att driva.
Vad är det första du ser när du kommer in på ett hotell?
Personalen, om de ler, söker kontakt och välkomnar gästerna.
Hur börjar du din arbetsdag?
Vi får se, mina två första dagar kommer jag att spendera med övriga i ledningsgruppen och besöka våra hotell i region syd. Det är viktigt att snabbt lära känna verksamheterna och människorna som möter våra gäster.
Din viktigaste KPI?
Gästnöjdheten är central. Den i sin tur drivs av medarbetarengagemanget och det är där man måste börja.
Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?
Just nu ingenting, jag ser mycket fram emot att komma igång på ESS Group!
Besöksnäringens största utmaning?
Kompetensförsörjningen. Framförallt inom kök saknas det mycket arbetskraft och det här är en fråga vi måste lösa för att kunna erbjuda våra gäster rätt upplevelser framöver.
Namn: Anna-Carin Rasmusson
Titel: Commercial Director på ESS Group
Familj: Min man Mikael, tre barn Oscar 17, Smilla 12, Molly 10 och så katten Tussie och kaninen Teddy.
Ålder: 46
Bor: Askim, Göteborg
Senaste resa: Vårt hus i Marbella, Spanien
Favorithotell: Jag tycker mycket om Soho House kedjans hotell och deras förmåga att skapa härliga upplevelser och stämning på hotellen.
Favoritfärjebolag: Reser sällan med färja men som göteborgare måste jag säga Stena Line.
Favoritreseapp: Google Maps är ovärderligt
Flygbolag som jag åker helst med: Emirates Airlines
Favoritdestination: Vi besökte Rom för ett par år sedan, dit åker jag gärna tillbaka snart. Fantastiskt med all historia, en vacker stad med mycket att se och uppleva och så enormt god mat!
Min drömresa: Safari vilket vi har lyckan att få prova nu i jul, magiskt!
Detta vet vi inte om dig: Jag tar gärna en sväng salsa när det finns tillfälle.