Annons:

Trollkarlens formel

Cerruti, Regent, Park Inn och Country Inn. Rezidor SAS har tagit på sig den tuffa uppgiften att samtidigt marknadsföra en mängd nya hotellmärken i Europa.- Inte ens vi hinner med allt på en gång. Därför satsar vi först på en stor lansering av Park Inn, men vi ska defintivt snart ha Cerruti i de större nordiska städerna, lovar koncernchefen Kurt Ritter.

Före 2012 ska den ursprungligen svenska hotellkedjan utvidgas från nuvarande 200 till drygt 700 hotell, främst genom franchiseavtalet med amerikanska Carlson Hotels.
Hur ska det gå till?
– Jag har lärt mig att det går utmärkt att expandera utan några större investeringar, säger Kurt Ritter när Travel News träffar honom på huvudkontoret i Bryssel.
Svaret ger en del av förklaringen till kedjans starka framväxt och expansion de senaste tio åren. En annan förklaring är att dåvarande Radisson SAS 1998 bestämde sig för uteslutande operatörsverksamhet. I stort sett samtliga egenägda hotellfastigheter såldes ut av Kurt Ritter som anser att det är den enda möjliga vägen för en kedja med snabb internationell tillväxt som mål.
– 700 hotell innan 2012 är långt ifrån något aggressivt mål, det är helt realistiskt. I USA tillhör 80 procent av hotellen kedjor. I Europa förstår fler och fler fristående hotell att de måste vara en del i en större kedja för att säkra sin lönsamhet i det långa loppet. Vi får långt fler förfrågningar om medlemskap när tiderna, som nu, är lite tuffare, säger Kurt Ritter och påpekar att 28 procent av rumsbeställningarna numera kommer via kedjans egna centrala reservationssystem (GDS).
Rezidorkedjan känner själva av de kärvare tiderna. Efter en jämn och obruten vinstkurva under andra hälften av 1990-talet och början av 2000-talet sjönk resultatet före skatt, trots ökade driftsintäkter, till en förlust på 154 miljoner (-26) det första halvåret i år.
– Bilden är långt ifrån nattsvart. Vi har klarat oss bättre än hotellmarknaden generellt. Vi finns i drygt 40 länder och utvecklingen i Östeuropa är exempelvis väldigt positiv, säger den Schweizfödde hotellmannen som förra året blev utsedd till ”Corporate Hotelier of the World” av den amerikanska branschtidningen Hotels läsare.
Mer bekymrande för Kurt Ritter är hotellvärldens generella problem, eller ”sjukdom” som Ritter kallar det, att få ut maximalt pris för rummen.
– Det är alldeles för stor skillnad mellan våra listpriser och vad vi verkligen får ut för rummen. Jag tror att rabatten generellt är 50 procent. Vi arbetar hårt för att ändra på det där. Det kan till och med vara bättre ekonomi att sänka listpriserna och bli restriktivare med rabatterna, säger han.
Sedan början av 1990-talet, när SAS gick in i den misslyckade Intercontinental-hotellaffären, har det till och från spekulerats i att SAS och hotelldelen ska gå skilda vägar. Något som Kurt Ritter tidigare inte sett som orealistiskt. Hans grundtes är att ägarna till en stor hotellkedja bör ha hotellverksamhet som sin corebusiness. Men idag ser han inte det som avgörande.
– Vi trivs bra med våra ägare. SAS har gett oss friheten att expandera så mycket vi kan, så länge vi inte kommer till dem och begär pengar.
Å andra sidan kommer inte Rezidor SAS att ge någon avkastning till sina ägare, åtminstone inte de närmaste åren. När utvecklingen i resebranschen återvänder till det mer normala kommer överskottet att användas till ytterligare hotellexpansion.
Rezidor SAS ledarskapsfilosofi har hittills kännetecknats av en liten och mycket platt organisation. Ritter själv är känd för att ta sig tid till både medarbetare och kunder.
Hur ska ni klara den kommande tillväxten utan att förlora kontrollen eller att Rezidor riskerar att spricka?
– Det blir en stor utmaning att bibehålla den obyråkratiska kulturen, och jag ser det som ett av mina viktigaste ansvarsområden de kommande åren, säger Kurt Ritter.
Han har alltid satt en ära i att ha en platt och flexibel organisation där den översta ledningen är tillgänglig för samarbetspartners, kunder och anställda.
– Företagskulturen och ledarstilen är grunden till att vi kommit så här långt. Vi har lyckats förändra oss gradvis från dag till dag, samtidigt som vi bibehållit fokus på detaljerna och kunderna.
Kurt Ritter säger frankt att den dagen Rezidor SAS inte längre framgångsrikt klarar av att växa, hoppas han att han själv upptäckter det och att det inte är någon annan som måste påtala det för honom.
Kurt Ritter hyllas av både medarbetare och konkurrenter som den perfekte gentlemannen som får folk att känna sig väl till mods.
Han påstås vara en stentuff förhandlare, men en sådan som gärna går ut och äter middag med motparten efter avslutade diskussioner. När Travel News möter honom på huvudkontoret insisterar han på att genomföra intervjun i receptionens soffgrupp. Den folkkäre chefen är trött på att sitta instängd i sitt direktörsrum. Han hälsar glatt på medarbetare och ställer vänliga frågor till folk som passerar samtidigt som han intervjuas.
– Jag hatar manualer och tror istället på det goda hos människor. Hos oss anställer vi folk på grund av personlighet och inte tekniskt kunnande. De som möter kunderna har fått myndighet att lösa problemen på stället.
Genom åren har han utvecklat en ekonomisk analytisk förmåga med starkt fokus på lönsamhet, men säger samtidigt:
– Många hotelldirektörer delegerar dessvärre bort mycket av det praktiska arbetet och kundkontakterna så fort de har fått 10-20 hotell. Då gäller plötsligt bara budget och ekonomi. Vi försöker istället uppföra oss som ett litet företag, även om vi är på väg att bli riktigt stora.
Just nu är hans fokus på att etablera Park Inn-konceptet. I den första omgången ska 50 hotell flaggas om till Park Inn ”worldwide”, 30-40 av dem i Skandinavien, varav minst 20 i Sverige. Ritter tror på varumärket eftersom det är ett överkomligt alternativ för dem som reser mycket, antingen i arbetet eller privat. Det andra mellanklassmärket, Country Inn, ligger ännu på väntelistan.
Cerruti får sin premiär i Bryssel. Koncepthotellet ligger honom varmt om hjärtat efter det smärtsamma avskedet från Malmaisonkedjan i Storbritannien. Det är dessutom ett eget Rezidorprojekt vid sidan om det omfattande 30-årsavtalet med amerikanska Carlson.
Varumärkessamarbetet med italienarna tillkom efter typiskt Kurt Rittermaner.
När han första gången ringde Cerrutis ägare ansåg de att han var tokig.
Några samtalsrundor senare var affärsidén i hamn.
Åter hade Kurt Ritters oomtvistade förmåga att utveckla en idé och övertyga om dess förträfflighet burit frukt.
fakta:
Namn: Kurt Ritter Född: I schweiziska Berner Oberland Ålder: 55 Familj: Gift med Lara, barnen Karl, Elin och Kurt JR Bor: Villa i Bryssel Utbildning: Handelshögskola i Conton de Vaud, hotellskolan Ecole Hôtelière i Lausanne, ledarskapsstudier vid INSEAD i Paris Karriär: Familjehotellet i Schweiz, Bellevue Palace i Bern, diverse Ramada-hotell, SAS-gruppen sedan 1976, koncernchef för hotelldivisionen sedan 1989 Intressen: Hästar, sport och konst Läser: Wilbur Smith för att böckerna är spännande, men också för att de ger insikt i södra Afrikas samhällshistoria Bästa resmål: Afrika Okänd sida: Samlare av konst, klockor och vapen Dröm: Uppfödning av arabiska fullblod

Kommentarer är stängda.