Systembolaget är ett av de företag som drabbats hårdast och som nu sitter med 18 hotellhäften för sammanlagt 180 000 kronor som inte går att använda.
– Jag känner mig djupt besviken över att de -inblandade i konkursen försatt kunderna i denna -situation och inte lyckats undvika konkurs genom ett -oprofessionellt agerande, säger Lambros Andreasson, -insourcad travel manager för Systembolaget.
Han menar att de inblandade har gjort det lätt för sig och låtit sina fordringsägare betala för sina -inbördes problem.
Lambros Andreasson gav en resebyrå i uppgift att ringa runt till de 29 Ramadahotellen för att ta reda på vilka som accepterar checkarna. 24 hotell har sagt nej och fem har erbjudit sig att ta emot checkarna mot en extra avgift på mellan 450 och 620 kronor. Någon -gemensam policy för Ramadahotellen finns inte.
– Nu har Sweden Hotels återuppstått. Tar de inte emot våra checkar tappar jag och många kollegor med mig förtroende för kedjan och undviker samarbete i fortsättningen, säger Lambros Andreasson.
Peter Browall, före detta tf vd för Sweden Hotels, och nu engagerad i nya Sweden Hotels, menar att den nya organisationen inte har med konkursen att göra.
– Jag vill inte kommentera om vi kommer ta emot checkar när vi kommer igång, säger han.
Enligt Maria Nilsson, som arbetar för konkurs-förvaltaren, är frågan om hotellcheckerna under -utredning.
– Under tiden har vi har sagt att de som har hotellcheckar i första hand ska vända sig till hotellen och i andra hand komma in med anspråk i konkursen, –säger hon.
Detta tycker Jeanette Merman, delägare i Ramada Hotel Continental och i Fenix Hospitality, som driver vidare varumärket Sweden Hotels, är fel.
– Det är tråkigt att de säger så till gästerna. -Kunderna har köpt checkarna av Sweden Hotels -Servicebolag som gått i konkurs. Egentligen har vi inte med detta att göra och även vissa hotell blir lidande genom att de inte hunnit få ersättning för inlösta checkar, säger hon.
Ändå menar Jeanette Merman att hennes hotell -försöker hjälpa drabbade kunder när det finns möjlighet.
– Det är tråkigt när kunder blir lidande. Men om vi har lediga rum så försöker vi ge rabatt till de som har checkar, säger Jeanette Merman.
Sammanlagt hade Sweden Hotels servicebolag skulder på 17,6 miljoner och bristen i boet var 15,9 -miljoner, enligt konkursboupptäckningen.