Annons:

Sweden Hotelsgör comeback

Sweden Hotels återuppstår som varumärke. Ur spillrorna efter konkursen av Sweden Hotels Servicebolag reser sig nu en ny mer slimmad organisation (se artikel nedan).

Bakom satsningen står Fenix Hospitality, som betalat 250 000 kronor för varumärket, och en kvartett från det gamla bolaget.
– Vi ville rädda ett klassiskt varumärke, med 26 år på nacken, även om det fått sina törnar på senare år. Nu ska vi samla hotell med minst tre stjärnor under varumärket, säger Peter Browall, förre t f vd för Sweden Hotels.
Huvudinvestorer är Fredrik Öhman från Ramada Statt i Hässleholm, Ditmar Aiff, vd för Ramada Hotel Rådmannen i -Alvesta och Jenny Bänsch-Larsson, delägare i -Ramada Hotel Contintenal i Halmstad.
– Vi kör vidare med ett ”light koncept” där avgiften kommer att bli ungefär hälften av Ramadas. Vi erbjuder centrala tjänster som central marknadsföring, försäljning, inköp samt gästklubbsprogram, säger -Peter Browall.
Sammanlagt ingick 25 hotell i -Sweden Hotels servicebolag, varav 3 under varu-märket Sweden Hotels och 22 under -varumärket Ramada. De -Ramadaflaggade hotellen har efter konkursen istället direktkontakt med Ramada International, men kommer att erbjudas att gå med i Sweden -Hotels stamgästprogram.
– De flesta Ramadaavtalen går ut vid -årsskiftet och då kommer vi att uppvakta dem att gå med hos oss. Med de tre -Sweden Hotels-anläggningarna pågår -förhand—-lingar och under tiden drivs de -vidare som vanligt under varumärket, säger Peter Browall.

Att få kontinuitet i stamgästavalet är viktigt för Fenix Hospitality, som drev stamgästprogrammet redan före konkursen. Bolaget har kontaktat de 26 000 medlemmarna med förfrågan om de vill fortsätta vara med i klubben och därmed få lika mycket poäng som i det gamla.
– Vi har fått positiv respons från medlemmarna. Dessutom har inga Ramada-flaggade hotell tackat nej till att fortsätta vara med i stamgästprogrammet, säger Peter Browall.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.