Det är många röda siffror i Annordias översikt över de 25 största svenska hotellmarknaderna för oktober jämfört med samma månad i fjol:
Sålda rum i Malmö: – 3,8 procent, RevPAR visade lika stort minus och samma sak i Göteborg, där nyetableringar sänkt beläggningsgraden.
I Stockholm var det muntrare för hotelloperatörerna: 5,6 procent fler sålda rum, en tvåprocentig ökning av beläggningen och en lika stor prishöjning gav en ökad RevPAR med 4,6 procent.
Andra städer med ökade intäkter var Kalmar, Jönköping, Linköping, Luleå och Gävle. Större intäktsfall noterades i Nacka, Karlstad, Halmstad och Helsingborg.
Både sött och surt på en spretig marknad alltså. Men för riket som helhet var trenden svagt positiv: 2,3 procent ökning av sålda rum, 60 procents beläggning, stagnerat snittpris på 1 177 kronor och enprocentig ökning av RevPAR till 704 kronor.
För årets tio första månader finns två vinnare, eller en om man betraktar Stockholm och Solna som hopväxta; ökad RevPAR med 8,4 respektive 12,4 procent.
Förlorare är Göteborg som sålde lika många rum som i fjol, men tappar beläggning med 4 procent till 66,7 procent och där RevPAR fallit med 13,3 procent. Vinnare på överetableringen är gästerna som sett snittpriset falla från 1 330 till 1 200 kronor på ett år.
Betydligt bättre gick det i Helsingfors, som återhämtade sig från låga nivåer: 15 % fler sålda rum och lika stor ökning av RevPAR.
I Oslo såldes 7 procent fler rum, men en kraftig ökning av beläggningen från 68 till 74 procent gav en ökad RevPAR på 16,6 procent.