”Scandic är kommersiellt och finansiellt starkare än någonsin”
Fler konferensgäster och höjda rumspriser fick Scandics nettoomsättning att öka rejält från 19 till 22 miljarder kronor under helåret. RevPAR ökade med en hundralapp till 782 kronor, men de höjda priserna verkar inte ha skrämt bort kunderna. Beläggningsgraden steg från 57 till 61 procent under helåret 2023.
Den höjda omsättningen avspeglas inte i resultatet, där justerat ebitda precis som 2022 landade på 2,5 miljarder kronor. Det ger sedan en rörelsemarginal på 11 procent som använts till investeringar och för att minska lånebördan. I höstas köpte Scandic tillbaka konvertibler för 590 miljoner, vilket minskar utspädningen när lånet på återstående 1,2 miljarder kronor ska lösas i oktober.
Vd Jens Mathiesen sparar i ladorna och är nöjd med året:
– Scandic är kommersiellt och finansiellt starkare än någonsin. Bokningsläget är i linje med i fjol och vi har en positiv syn på det nya året. Vi växlar upp takten för att växa hotellportföljen.
Bland annat ska Scandic i sommar öppna sitt andra Scandic Go i Stockholm och enligt vd fortsätta växa i lågprissegmentet.
Det verkar som en smart idé för en konferensberoende hotellkedja att höja priserna när företagen betalar och samtidigt öppna möjligheter för privatkunder med mindre plånbok.