Scandic redovisar ett justerat ebitda-resultat på 470 miljoner kronor för det andra kvartalet 2016, att jämföra med 358 samma period i fjol.
De totala intäkterna uppgick till 3 447 miljoner kronor i kvartalet (3 169). Tillväxten i revpar (genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum) var +8,8 procent jämfört med andra kvartalet 2015. I jämförbara termer ökade kvartalets revpar med 10,9 procent, skriver Scandic i ett pressmeddelande.
Efterfrågan har varit stark på samtliga Scandics marknader under första halvåret och sommarsäsongen och bolaget har en fortsatt positiv syn på att efterfrågan i marknaden förblir god även under resten av året.
”Marknaden fortsätter att överlag vara god men det är också tydligt att våra kommersiella strategier fungerar väl och vi tar marknadsandelar”, skriver Scandics vd Frank Fiskers i halvårsrapporten.
När det gäller implementeringen av Scandics driftsmodell i de förvärvade Ricahotellen heter det i rapporten att bolaget ”fortsätter att generera positiva effekter enligt plan”.
Kring framtida tillväxt lyfts det fram att bolaget har ”en stark pipeline med betydande hotellprojekt i närtid”.
”Vi är därmed väl i fas med vår målsättning att växa med två till fyra hotell per år. Redan under första halvåret har vi öppnat fem nya hotell, varav två prominenta hotell i Stockholm, där det ena hotellet även innebar lansering av vårt första signaturhotell – Haymarket by Scandic. Samtidigt har vi fasat ut tre icke-strategiska norska partnerhotell”, skriver Frank Fiskers.