Resultatet för hotellen förbättrades mest i Europa och Afrika. I Storbritannien och Irland ökade vinsten med 15 procent till 95,1 miljoner pund, och i de övriga europeiska och afrikanska länderna med 28 procent till 58,2 miljoner pund. En uppgång ägde också rum inom Norden, där Stockholm och Helsingfors stod för de bästa resultaten. Intäkten per tillgängligt rum ökade med 1,5 procent på Scandichotellen.
Vinsten beräknas öka till 400 miljoner pund under nästa år, genom försäljning av hotell.
”Hilton Group gjorde en av sina bästa prestationer de senaste åren och styrelsen är nöjd med att kunna presentera ett starkt finansiellt resultat, där förtjänsten per aktie stigit med 52 procent” säger dess ordförande Ian Robinson i bokslutsrapporten.
Hotelldelen uppvisade under fjolåret starka tecken på återhämtning, även om trycket från ökade kostnader gjorde sig kännbara för koncernen, uppger David Michels, vd. Han ”ser en tillfredsställande start på 2005, med en ökning inom hotellförsäljningen i de flesta delarna av världen.”
Hilton öppnade 17 nya hotell förra året och planerar ytterligare 28 hotell under de närmsta två åren. Antalet bokningar genom hemsidorna steg med hela 94 procent under förra året och stark tillväxt noterades också genom GDS-bolagen. Totalt svarade GDS- och internetbokningarna för 24 procent av intäkterna från hotellrummen och koncernen räknar med att hälften av alla bokningar kommer från elektroniska kanaler år 2008, uppger TravelMole.com.