Annons:

Premium

Så ska Booking.com bli ännu större

Travel News chefredaktör Viggo Cavling fick en intervju med Booking.com vice vd Olivier Gremillon. Om den pågående konflikten med Visita vill han inte prata, men han berättar gärna om nya funktioner i verktyget och hur man ska växa ytterligare i världen.

I samband med att Booking.com hade en stor konferens i Las Vegas lanserade man ett antal nya verktyg på sajten. Dessa vänder sig till professionella semester- och stuguthyrare. I anslutning till nyheterna gav Booking.com vice vd Olivier Gremillon ett antal telefonintervjuer från San Francisco. Travel News fick audiens klockan 15:30 lokal tid.

Booking.com startade i Holland 1996 och har vuxit enormt sedan dess. Idag finns bolaget i 200 länder och listar 29 miljoner olika boenden. Dessa kan delas upp i tre kategorier: vanliga hotell, semesterboende och privata hem.

Olivier Gremillon säger att tillväxten i kategori två, alltså semesterboende, är högre än de andra två kategorierna. Följaktligen är man stolta över att denna kategori har växt med en miljon nya partners på bara ett år.

– Det var en milstolpe för oss.   

De nya funktionerna innebär att man underlättar bulkaktiviteter som att sänka priset på många boenden samtidigt.

På konferensen i Las Vegas var 1 500 professionella uthyrare på plats. Enligt Olivier var de speciellt nöjda med att Booking.com har många lokala kontor runt om i världen.

– Vårt mål är att arbeta nära våra partners. Det skiljer oss från våra konkurrenter.

Olivier arbetade tidigare på Airbnb. Nu konkurrerar han med samma OTA.

– Vi har en tjänst där privatpersoner som du och jag kan lägga ut sina hem hos oss på bara 15 minuter .

Olivier har varit i Stockholm, men några kommentarer till den pågående konflikten med Visita har han inte. Visita har stämt Booking.com för de senare kräver att rumspriset inte ska vara lägre på hotellets egen sajt. Visita vann den första rundan, men ärendet är överklagat. Systemet som Visitas medlemmar vill avskaffa kallas rate parity. Till OTA:ernas försvar kan ju sägas att från början var det ju ingen som tvingade hotellen att skriva avtal med Booking.com.

Före sommaren gick Nordic Choice koncernchef Torgeir Silseth ut och berättade att Booking och de andra OTA:erna tar 15-25 procent i provision och att detta kostar hotellen två miljarder om året. Något datum när ärendet ska vara avgjort är inte presenterat. Men Nordic Choice går nu ut och marknadsför tydligt att det billigaste hotellet hittar du på bolagets egen sida. De vill runda OTA:erna. Scandic är inte lika tuffa i sin kommunikation. Booking förmedlar idag en fjärdedel av alla hotellrum i Sverige.

Några planer på att hålla igen verkar Booking.com inte ha. Olivier pekar ut tre tydliga expansionsområden:

. Asien, där är vi inte så kända som här. Vi ska sälja mer upplevelser och aktiviteter på de platser det finns hotell och boende. Vi ska bli bättre på att hyra ut bilar.

Några planer på att sälja flygbiljetter har man inte i nuläget.