”Destination Bornholm genomfört en stor marknadsföringskampanj för att locka tillbaka svenskarna. Och den tycks ha gett resultat”
”Svenskarna är tillbaka” meddelar Destination Bornholm glatt. Svenska turister har återvänt till danska ön under året efter två år med nästan uteslutande danska gäster. Många hyresvärdar och hotell rapporterar också om ett växande antal förhandsbokningar till 2023.
Destination Bornholm genomfört en stor marknadsföringskampanj för att locka tillbaka svenskarna. Och den tycks ha gett resultat. ”Svenskarna är prismedvetna, och reser gärna utanför sommarperioden. Därför passar de bra in i önskan om att förlänga säsongen”, skriver Destination Bornholm. Mest har de riktat sig till svenska i Syd- och Västsverige.
”Medier som Svenska Dagbladet, Expressen samt Ystad Allahanda har alla besökt ön, och har efteråt gett sina läsare en dos Bornholm”, säger Pernille Kofod Lydolph, chef för Destination Bornholm
Till och med juni har Bornholm haft mer än 18000 svenska övernattningasr, mot blott 2 000 i 2021.