2015 förvärvade Pandox 18 hotellfastigheter i tolv tyska städer av Leonard Group och Fattal Hotels för 3,7 miljarder kronor. Året efter spenderade hotellfastighetsbolaget 1,1 miljard kronor för en portfölj med sju hotellfastigheter av Invesco Real Estate för 4,1 miljarder kronor – fyra i Tyskland, två i Österrike, och ett i Nederländerna.
Förvärven innebar en flygande start på stundande expansionen utanför Nordens gränser, där det främst är Tyskland, Belgien, Nederländerna, Österrike och Schweiz som står i fokus, fem länder som tillsammans erbjuder en marknad på cirka 120 miljoner invånare, att jämföra med runt 25 miljoner i Norden. I april 2017 stod dessutom klart att Pandox förvärvat Brysselhotellet Silken Berlaymont för cirka 315 miljoner kronor.
– Det är naturligt för Pandox att det är i Centraleuropa nästa expansion ska ske. Här finns starka regionala marknader med stabil efterfrågan, säger Martin Creydt, som sedan början av året är innehavare av den nya tjänsten som affärsområdeschef för hyresportföljen i Europa på Pandox.
Han fortsätter:
– Hotellmarknaden är inte lika konsoliderad och professionell i Centraleuropa som i Norden, det finns fler små privata hotellägare som kan behöva den kompetens och finansiella styrka som finns hos Pandox. Ur ett hotellmarknadsperspektiv är Centraleuropa ungefär som Norden var för 20 år sedan när Pandox bildades.
När det gäller tillväxten utanför Nordens gränser följer Pandox följande priolista, enligt Creydt:
1. Fler hotell i städer där de redan finns.
2. Fler hotell i städer där de inte är representerade i idag, men i länder där de finns.
3. Expansion till närliggande marknader, där hyresmodellen är etablerad.
Här kan Spanien vara ett alternativ.
– Vi måste agera pragmatiskt. Dyker rätt objekt upp vid rätt tillfälle måste vi ta möjligheten. Men vi måste samtidigt vara ödmjuka. Vi har jättemycket att lära om den centraleuropeiska marknaden. Den fortsatta tillväxten kommer sannolikt först om något år, säger Martin Creydt.
Var kommer nästa förvärv tror du?
– Jag ser gärna fler hotell i Hamburg som är en stor hub för Nordtyskland och Skandinavien. I Köln och München har vi vardera ett hotell idag, där kan jag också tänka mig fler. Det är bra att ha många hotell i Tyskland som har 400 miljoner sålda rum per år, att jämföra med 20 miljoner i Sverige, säger Martin Creydt.
– Men min roll är att förvalta och förädla våra befintliga objekt, samt att sätta Pandox på kartan. Förvärven ansvarar vår vd för.