Annons:

OTA:erna kostar hotellen 2 miljarder om året

Hotellbranschen i Norden betalar årligen över 2 miljarder kronor till OTA:er som Booking.com, Hotels.com och Google, enligt norska Dagens Næringsliv.

När hotellgäster bokar rum den vägen måste hotellen betala en provision som brukar uppgå till mellan 15 och 25 procent.

– Det är ett hamsterhjul. Vi satt tyvärr lite för still i båten i början, säger Morten Thorvaldsen, chef för Thon Hotels, till tidningen.
Provisionsbetalningarna har vuxit kraftigt bara de senaste åren, säger Torgeir Silseth som är koncernchef för Petter Stordalens kedja Nordic Choice.

En kommentar

  1. Sickan: Hotellen skall driva hotell - inte marknadsföring. Svårt för ett hotell i Bolivia, Turkiet, Sydafrika eller Kanada etc att syssla med marknadsföring i Sverige. Sen har mindre hotell i Sverige inte råd, kunskapen eller tid - viket är väldigt många hotell. Dygnet har trotsallt bara 24h.