I undersökningen där fler än 2000 svenskar svarat på frågor framkommer det också att var tionde svensk har råkat ut för betalbedrägeri som en följd av att ha bott på ett hotell. Mer än dubbelt så många män, 11 procent, jämfört med kvinnor, 5 procent, har råkat ut för betalbedrägeri kopplat till en hotellvistelse. För de drabbade uppgår den genomsnittliga förlusten till 5 824 kronor och var tjugonde drabbade uppger att de blivit bedragna på över 12 000 kronor.
Det framkommer också att varannan svensk, 50 procent, har avstått från att boka en vistelse när hotellet uppmanat gästen att dela kortuppgifter över telefon. Denna metod för att boka hotell är av säkerhetsskäl förbjuden inom EU sedan slutet av 2019 men kan fortfarande vara tillåtet på andra marknader.
Drygt fyra av tio svenskar föredrar att betala för sina hotellbesök på plats. Samtidigt vill 27 procent kunna betala direkt via hotellets hemsida medan 25 procent vill att hotell implementerar fler åtgärder för att säkerställa gästens identitet.
Konsumenternas erfarenheter och oro är bara en del av problemet. Även hotellen rapporterar en oroande utveckling vad gäller bedrägeri. Mer än hälften av tillfrågade hotell, 52 procent, uppger att de upplever en ökning av antalet betalbedrägerier under det senaste året.
Fakta Adyen Index: Hospitality Report 2024
Metodik Adyen Index: Besöksbarometern tar upp globala och lokala trender som påverkar företag världen över. Barometern kombinerar data från företag och konsumenter i 19 länder.
Företagsinsikter
Censuswide tillfrågade 7 661 företagare inom besöksnäringen (18 år och äldre) i Belgien, Brasilien, Danmark, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Irland, Italien, Japan, Kanada, Mexiko, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, USA och urvalet omfattade inte enmansföretagare med fokus på scaleups och företag. Undersökningen genomfördes: 31 maj – 19 juni 2024. I Sverige har man tillfrågat 406 företag inom hotell- och besöksnäring.
Konsumentinsikter
Undersökningsföretaget Censuswide frågade 31 312 konsumenter (18 år och äldre) i Belgien, Brasilien, Danmark, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Italien, Irland, Japan, Kanada, Mexiko, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA. I alla länder finns ett nationellt representativt urval. Undersökningen genomfördes: 3 – 19 juni 2024. I Sverige har man tillfrågat 2013 konsumenter.