Det framgår i Skift Researchs nya rapport Hotel Distribution Outlook 2024. Enligt rapporten leder de digitala resebyråerna fortfarande bokningsligan med störst andel bokade hotellnätter. Men förändringens vindar blåser kraftigt.
”Vi förutspår att år 2030 kommer direkta digitala kanaler att ha passerat OTA:er som den dominerande distributionskanalen för hotellägare. Hotellbokningar till ett värde av 409 miljarder dollar förväntas komma från direkta digitala kanaler, jämfört med bara 333 miljarder dollar från OTA:er” skriver Skift Researchs analytiker Pranavi Agarwal.
Det är inte förvånande. Generellt är direktbokningar mer lönsamma för hotellägare än indirekta bokningar. De tillför också mycket värdefulla konsumentdata som behålls inom hotellet. Betydelsen av OTA:er kommer dock inte att upphöra utan väntas fortsätta ingå i distributionsstrategier både bland hotellkedjor och privatägda logier.
I undersökningen som ligger till grund för rapporten uppger de tillfrågade hotellägarna och operatörerna att år 2023 skulle 34 procent vara ett ”idealiskt bidrag” från indirekta kanaler. Det motsvarar i så fall en minskning från årets (2024) 53 procent.
Enligt rapporten syns överlag samma mönster bland både hotellkedjor och hotell som inte ingår i någon större grupp. Det tyder på att en blandning av direkt och indirekt ses som nyckeln till framgång bland alla hotelltyper.
En större önskan om fler digitala direktbokningar syns dock bland de oberoende hotellen jämfört med kedjor, där man i stället efterfrågar mer direkta gruppbokningar genomförda offline.
Oberoende hotell är också medvetna om att de är mer beroende av OTA:er än kända kedjor då de inte alltid har tillräckligt stark ekonomi och arbetskraft att lyckas nå ut helt på egen hand.
Källa: Skift Research Hotel Distribution Outlook 2024