Annons:

”Nordic Choice har format mig till den jag är idag”

Magnus Östlund är ny direktör på Comfort i Göteborg. Här svarar han på Travel News på nytt jobb-enkät. Det blir både öltips och goa Göteborgsskämt.

Varför du tror du att de valde dig?

Jag tror att jag gick vidare på grund av min mångåriga erfarenhet från hotelldrift inom Nordic Choice. Sen tycker jag att min personlighet klingar bra ihop med Comforts varumärke och åt det hållet som jag vill ta detta hotellet.

Vad gör dig till en bra chef?

Jag ser mig själv som en delaktig ledare som älskar hotelldrift och därför ser jag inte att dagarna fylls med åtta timmar på ett kontor utan istället bland gäster och kollegor. Då jag tidigare kommer från driften så ser jag hela “resan” och vet att saker och ting inte behöver krånglas till i onödan.

Du har arbetat i Nordic Choice i hela ditt arbetsliv. Bra eller bu?

Kan inte svara något annat än bra, Nordic Choice är en fantastisk arbetsplats och har verkligen format mig till den jag är idag.

Är budgetgäster trevligare än lyxkunder?

Trevligare är fel ord att använda, allt handlar om att överträffa gästens förväntningar oavsett vilket hotell man driver och vilken målgrupp man vänder sig till. Comfort är ett budgetvarumärke och vi hittills har det funnits något ”fult” över just ordet budget, men vi bevisar verkligen motsatsen.

Vad ska man dricka i er takbar?

En Aperol Spritz går alltid hem, men jag tycker även att man ska prova vår egen öl StordALEn

Och vad ska man äta på krogen?

Korean bbq helt klart!

Vad är det första du ser när du kommer in på ett hotell?

Det allra första jag tänker på är hur personalen möter gästen och därefter så att allt är helt och rent.

Göteborg. Är det Sveriges framsida?

Ja ja, helt klart, utan konkurrens!

Har du ett bra Göteborgsskämt på lut?

Vid grillen:

– Jag får inte te glöden!

– Du får la enna ringa ett kol-center!

Hur börjar du din arbetsdag? 

Efter en promenad genom stan till hotellet så tar jag alltid en tur i huset och pratar med kollegorna, stämmer av föregående kväll/natt och “snickesnackar” lite

Din viktigaste KPI?

ENPS (personalnöjdhet) är inte personalen glad och nöjd med sin arbetsplats så har vi svårt att leverera bra service ut till gästerna och utan det så tjänar vi inga pengar. Detta mäter vi två gånger per år och jobbar med per avdelning under hela året.

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

Får jag säga pistolhot? Just nu ser jag inte vad konkurrenten skulle kunna erbjuda som inte vi redan har. Det är om jag isåfall skulle byta bransch, men jag är lite för mycket hotellnörd för att byta, iallafall just nu i livet.

Besöksnäringens största utmaning?

Att behålla och få tag på utbildad personal. Det finns många utbildningar i landet, både gymnasial och eftergymnasial, tyvärr är det många som inte går vidare i branschen efter sin gymnasieutbildning och det är alldeles för få som söker eller gör klart sin eftergymnasiala utbildning, iallafall på de orter där jag arbetat.

Nordic Choice hotels har tillsammans med Realgymnasiet startat en hotellutbildning med anställningsgaranti i Göteborg, Stockholm och Lund så förhoppningsvis ser vi ett ökat intresse för branschen och för oss inom ett par år.

Namn: Magnus Östlund

Titel: VD

Familj: Gift med Jesper (snart en hund på gång)

Ålder: 32

Bor: Lorensberg, Göteborg

Senaste resa: Indien

Favorithotell: Ao Kao White sand beach resort, Koh Mak.

Favoritfärjebolag: Får väl säga Stena Line som sann en Göteborgspatriot 😉

Favoritreseapp: Momondo helt klart!

Flygbolag som jag åker helst med: Finnair

Favoritdestination: Många, men senaste resan i Indien var häftig då vi upptäckte allt från landsbygd och bröllop i Phulbani till strandhäng i Goa. Annars är alltid Koh Samet i Thailand en favorit.

Min drömresa: Exuma, Bahamas (till the Swimming pigs)

Detta vet vi inte om dig: Jag och mannen lägger nästan all vår fritid på att hobbyrenovera vårt hyfsat nyinköpta torp i de dalsländska skogarna till att bli sådär drömmigt som bara ett torp kan vara.

Kommentarer är stängda.