Annons:

Premium

Nöjd Scandic-direktör börjar bli varm i kläderna

Travel News har pratar med Scandic nya vd Jens Mathiesen om senaste resultatet, vad händer egentligen i Köpenhamn och hur det känns att få nycklarna till allt efter tio år på företaget.

Det är en positiv Jens Mathiesen som svarar på Travel News frågor i samband med Scandics senaste kvartalsrapport. Han har varit vd för hela koncernen i fyra veckor. Innan dess var han landschef på Scandic i  Danmark i tio år. Exakt hur det gick till när bolagets styrelseordförande Per G Braathen sparkade ut hans företrädare Even Frydenberg och tog in Jens Mathiesen vill han inte berätta.

– Det var en snabb process, men vad som hände och detaljerna stannar internt.

I nästa kvartalsrapport kommer kostnaden för vd-bytet att redovisas. I den aktuella rapporten pekar många siffror åt rätt håll. Omsättningen sista kvartalet steg med 23 procent och tar man bort köpet av finska hotellkedjan Restel blir tillväxten 5 procent. Vinsten landar på 487 Mkr, det ger en marginal på 10,6 procent.

– Jag är väldigt nöjd. Jag har varit på bolaget i tio år och känner det väldigt väl.

I Jens gamla hemstad Köpenhamn byggs just nu många hotell. Hans kollega Torgeir Silseth på Nordic Choice tror att marknaden kommer att öka 20-25 procent de närmaste åren. I en intervju nyligen i Travel News sa han att Köpenhamn är den nya tuffa marknaden.

– Det kommer att bli den ökningen minst, Köpenhamn har en stark tillväxt. Det är över snittet i EU. Flygplatsen växer och de senaste åren har det varit en mycket bra beläggning, speciellt i stadens centrum. På sommaren har beläggningen varit runt 90 procent, det är all time high. Det har lett till att Köpenhamn har fått tacka nej till många stora konferenser, det kommer man inte att behöva göra i framtiden.

Någon stor oro för att kapaciteten ska öka mer än efterfrågan, vilket hände i Stockholm för något år sedan ser Jens inte, men han är medveten om att det kommer att bli “utmanande”.

Jens är tillfreds med de hotell och de totalt 5655 rum som finns i pipeline. Han lyfter fram att man nu har hotell som sticker ut. Han nämner speciellt Downtown Camper. Han är nöjd med öppningarna i Berlin, Hamburg och Frankfurt. Men det viktigaste är att kvarstå som den ledande hotellopratören i Norden.    

– Våra medarbetarundersökningar visar att vi har mycket nöjd personal. Vi har en stark medarbetarkultur. Det innebär att de 18 000 anställda lyssnar när vi kommunicerar och att vi kan driva igenom förändringar och förbättringarna snabbt.

Under sina fyra veckor med nycklarna till hela företaget har Jens upptäckt saker han vill påverka, men exakt vill han ännu inte precisera.