Annons:

Nelly Alm: ”En bra hotellreceptionist är lyhörd och lösningsorienterad”

I dag inleds Yrkes-VM i franska Lyon. De svenska färgerna försvaras av hotellreceptionisten Nelly Alm som till vardags jobbar på Nordic Light Hotel Stockholm.

”Jag älskar mitt jobb och hotellbranschen, och när jag fick reda på att man kunde tävla som hotellreceptionist så var det ett enkelt val att ställa upp”

World Skills Competition, eller Yrkes-VM på svenska, pågår i Lyon från och med i dag fram till söndag 15 september. I Sveriges landslagstrupp – som består av 25 tjejer och killar som alla genomfört en yrkesutbildning, alternativt gjort ett godkänt gesällbrev, och är mellan 19 och 22 år gamla – ingår Nelly Alm. 

Den 20-åriga hotellreceptionisten berättar för Travel News att det var en gammal gymnasielärare som uppmanade henne att söka in till kvalet i oktober 2023. 

– Jag älskar mitt jobb och hotellbranschen, och när jag fick reda på att man kunde tävla som hotellreceptionist så var det ett enkelt val att ställa upp, säger Nelly som just varit på träningsläger i Seattle.

Där har hon förberett sig genom att tävla från ett fiktivt hotell, baserat på ett lokalt Four Seasons Hotel. 

– Jag var där främst för att lära mig staden, kunna ge så korrekt och genuin service som möjligt till gästerna jag kommer att möta i Yrkes-VM, berättar Nelly och förklarar att en del av tävlingsmomenten just består av förmågan att skräddarsy vistelser åt gäster.

– Samt att känna till alla viktiga sevärdheter och hur man tar sig dit. Att har varit i staden vi tävlar från tror jag kommer hjälpa mig mycket under VM.

Har du alltid velat bli hotellreceptionist?

– Jag pluggade hotell och turism i gymnasiet. När jag skulle välja program så valde jag det som lät roligast och skulle passa mig bäst. Redan från första veckan av gymnasiet kände jag att hotellreceptionen var min plats. Utöver lite sommarjobb som glassförsäljare och vaktmästare när jag var yngre har jag än så länge bara jobbat i receptionen på hotell.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

– Alla dagar är väldigt olika. Vi träffar nya gäster varje dag, alla har olika önskemål och behov. Men de består i grund och botten av incheckning och utcheckning av gäster. Förbereder inför kommande gästers vistelser. Jag svarar på mail som kan röra bokningsförfrågningar, fakturafrågor, gäster som har önskemål om en kommande vistelse och mycket mer. Jag jobbar som supervisor i receptionen vilket innebär ansvar för att driften flyter på, så en stor del av mitt jobb är att se till att alla rutiner genomförs och att alla vet vad de ska göra. Utöver det är det alltid mycket folk som rör sig i huset och att finnas där för alla är viktigast.

Vad trivs du bäst med på ditt nuvarande jobb i receptionen på Northen Light Hotel?

– Det är en otrolig fin produkt som jag verkligen står för, och det är viktigt för mig på en arbetsplats. Även mina kollegor bidrar till att jag trivs så bra. Vi hjälper varandra att utvecklas och har väldigt roligt på jobbet. Jag har även otroliga chefer som vill att jag ska bli bättre, de är coachande och stöttande i allt jag sätter mig in i.

Vad skulle du säga är nyckeln till att vara en bra hotellreceptionist?

– Att vara lyhörd, lösningsorienterad, en vilja att hjälpa gäster och ett öga för detaljer. Önskar du dig eller saknar du något, fråga om det! Vi kan ofta lösa sådant som tidig incheckning, sen utcheckning, hjälp dig att boka restauranger och så vidare. Mitt jobb handlar om att finnas där för gästerna och göra mitt bästa för att de ska ha det bra.

Nordic Light Hotel

”Ringer du in innan ankomst och är supertrevlig i telefon kommer jag att ge dig en uppgradering om det går”

Finns det något vi hotellgäster bör undvika, tycker du?

– Att vara ointresserade och frånvarande under incheck och utcheck. Vi vill gärna prata, höra om er dag och göra er vistelse så bra som möjligt. En gäst som exempelvis pratar i telefon eller liknande under incheckningen innebär en risk för att vi missar att ge personen information då vi inte vill störa. Mitt tips är därför att ge fem minuter åt själva incheckningen och att prata med oss. Då blir vi både glada och kan ge dig bättre, mer personligt anpassad service.

Finns det något bra knep för att bli uppgraderad?

– Boka direkt via hotellets hemsida. Om vi måste uppgradera en gäst kommer vi alltid att prioritera den som bokat via vår hemsida och inte en tredjepartskanal så som en bokningsplattform. Sen skulle jag säga att desto trevligare gästen är mot mig, desto mer kommer jag att vilja göra för gästen. Ringer du in innan ankomst och är supertrevlig i telefon kommer jag att ge dig en uppgradering om det går.

Hittar vi dig fortfarande bakom en hotellreception om fem, tio år?

– Det är en svår fråga! Jag vill definitivt vara kvar i hotellbranschen, men om det är som hotellchef eller om jag jobbar med uppstart av nya hotell vet jag inte än.

Namn: Nelly Alm
Titel: Front Office Supervisor på Nordic Light Hotel Stockholm

Familj: Mamma, pappa och två år äldre storebror

Ålder: Född 2004

Bor: Täby utanför Stockholm

Senaste resa: Seattle, USA

Favorithotell: Det finns många, jag kan inte välja!

Favoritreseapp: Tripadvisor

Favoritapp: Spotify

Flygbolag jag helst reser med: Norwegian

Favoritresmål: Platser jag ännu inte besökt, jag reser gärna till nya ställen varje gång

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
Account Manager Sales – Sweden & Finland
Sista ansökningsdag:
23 september 2024
Reservation & Ticketing Agent – Copenhagen
Sista ansökningsdag:
30 september 2024