I branschen finns ofta en ganska likställd uppfattning om vilka hotell som är allra bäst. Få har annat än övervägande positiva åsikter om exempelvis Le Bristol i Paris. När Michelin nyligen släppte sin första hotellguide med betygssystem i form av nycklar fanns ur den synvinkeln inga skrällar i toppen. Tre nycklar hade gått till världsberömda boenden som Hôtel du Cap-Eden-Roc, Hôtel de Paris Monte-Carlo och Four Seasons George V.
Men rimmar det med uppfattningen bland gäster som lämnar recensioner online? Nej, inte riktigt. Det visar en ny analys av Shiji ReviewPro – en plattform och ett teknikföretag som skapat programvara för att hantera gästupplevelser och på så vis hjälpa besöksnäringen att samla in och bättre förstå den feedback deras gäster ger.
Shiji ReviewPro har jämfört Michelinguidens betyg på hotell i Paris med genomsnittsbetyget som recensenter lämnat. Man har samlat in dem från 140 olika resesajter och OTA:er, där de lämnats på över 45 språk. Eftersom sajterna använder olika betygssystem har Shiji ReviewPro skapat ett blandat index för att göra dem jämförliga.
Parishotell med tre nycklar i Michelinguiden
- Villeroy
- La Réserve Paris
- Saint James Paris
- Four Seasons George V
- Cheval Blanc Paris
- Ritz Paris
- Le Bristol Paris
- Le Meurice
- Plaza Athénée
Parishotell med högst betyg från gäster
- Hôtel Astra Opera – Astote
- Hôtel Signature Saint Germain des Près
- Hôtel de Londres Eiffel
- Hôtel des Arts-Montmartre
- Hôtel Vernet Champs-Élysées
- Hôtel Malte – Astotel
- Hôtel de JoBo
- Relais Christine (1 nyckel i Michelinguiden)
- Hôtel Lutetia (2 nycklar i Michelinguiden)
I samband med att jämförelsen från Shiji ReviewPro släpptes i onsdags kommenterade analytikern Bruno Saragat, att Michelinnycklarna är en granskning som kompletterar recensionerna online. Syftet är inte att gå i polemik.
– En expertutvärdering fokuserar på detaljer som vanligtvis inte är en del av gästernas feedback, så som ”inredningsmässig och arkitektoniska excellens” och ”betydande bidrag till grannskapet”.