Det nya bolaget kommer att ha 5 500 hotell med 1,1 miljoner rum i över 100 länder. Därmed blir bolaget världens största hotellföretag. Summan 5 500 innebär såväl hotell i egen regi som franchise. I portföljen finns 29 varumärken.
Priset är 12,2 miljarder dollar, cirka 106 miljarder kronor, varav 11,9 miljarder dollar betalas med Marriottaktier, resten i kontanter. Starwoods aktieägare kommer att äga ungefär 37 procent i Marriott efter affären. Priset innebär en premie på cirka 6 procent över Starwoods börsvärde.
Marriotts ordförande och koncernchef Arne Sorenson säger att orsaken bakom affären är tillväxt.
– Det här är ett tillfälle att skapa värde genom att kombinera distributionen och styrkorna hos Marriott och Starwood, förstärka vår konkurrenskraft på en snabbväxande marknad, säger Arne Sorenson i ett pressmeddelande.
Styrelsekollegan i Marriott, J.W. Marriott, säger i samma pressmeddelande:
– Vi har konkurrerat med Starwood i decennier och vi har också beundrat dem. Jag är begeistrad över att vi får in fler hotell i vårt system och för de stora möjligheter det här innebär för medarbetare i både Starwood och Marriott, säger han.
Marriott International
Bestod före affären av 4 300 hotell i 85 länder, i egen regi eller franchise. Omsättningen 2014 var 14 miljarder dollar, 122 miljarder kronor. I portföljen finns 19 varumärken:
The Ritz-Carlton
Bvlgari
Edition
JW Marriott
Autograph Collection Hotels
Renaissance Hotels
Marriott Hotels
Delta Hotels and Resorts
Marriott Executive Apartments
Marriott Vacation Club
Gaylord Hotels
AC Hotels by Marriott
Courtyard
Residence Inn
SpringHill Suites
Fairfield Inn & Suites
TownePlace Suites
Protea Hotels
MoxyHotels
Starwood Hotels & Resorts Worldwide
Bestod före affären av 1 270 hotell i 100 länder. Omsättningen 2014 var 6 miljarder dollar, 52 miljarder kronor. I portföljen finns tio varumärken:
St Regis
The Luxury Collection W
Design Hotels
Westin
Le Meridien
Sheraton
Four Points by Sheraton
Aloft
Element
Trubute Portfolio