Grattis du är månadens rookie i Travel News. Din titel är ny Communication Manager på Scandic Hotels Group. Vad gör du hela dagarna?
Just nu handlar väldigt mycket att omsätta årsredovisningarnas fakta i praktiken. Jag har ambition att träffa så många team members som möjligt, djupdyka i kärnverksamheten och i sinom tid, jobba fram kommunikationsplanen för 2020 tillsammans med mina kollegor Elin och Azize. Ett par pressmeddelanden har jag redan hunnit skicka iväg och framgent är det externkommunikation som kommer att förgylla mina dagar.
Vad är det bästa med Scandic?
Det är en unik känsla att kliva in hos en marknadsledande aktör i en förändringsbenägen bransch. Scandic har på samtliga plan mött mina högt ställda förväntningar på företagskultur, ledarskap, hållbarhets- och kommunikationsfrågor. Jag vill ändå lyfta fram transparens och välkomnade som det bästa med Scandic, det genomsyrar allt från gästbemötande på hotellen till diskussioner om kommunikationsinsatser med mina kollegor på kontoret.
Du har precis bytt från Tallink Silja, vad lärde du dig där?
Under mina år som kommunikatör på Tallink Silja fick jag förmånen att bekanta mig med många olika frågor som rör svensk och internationell sjöfart. En högst operativ roll som delvis format mina kommunikativa kunskapar, i synnerhet vikten av strategisk kommunikation och hantverket kring budskapshantering i media.
Ni slåss mot Petter Stordalen varenda dag, han är Apple och ni är PC eller?
PC eller Mac, äpplen eller päron. Scandic utvecklas och sporras av en stark konkurrens på den nordiska hotellmarknaden. Marknaden kräver konkurrens, annars finns risk för stiltje och det är inget vi på Scandic är stora fans av.
Men ni är fortfarande störst i Norden, hur känns det?
Man måste ha respekt för att vi innehar positionen som det största hotellföretaget i Norden. Vi är inte ledande för att vi gör ett par saker bra, bättre eller bäst. Det handlar om ett väloljat maskineri av kompetens, team members som gör skillnad och glöden av att kontinuerligt och passionerat driva utveckling. Det känns fantastiskt att få vara en del av det maskineriet.
Varför arbetar du i reseindustrin?
Jag gillar när det är mycket folk i omlopp. Gästen, resenären eller hur man nu vill benämna det är på språng, man är på väg någonstans, kanske bara är för en god natts sömn. För mig handlar det då om att skapa kommunikationsinsatser som appellerar till industrins olika målgrupper. I slutändan ska den där goda nattens sömn vara på ett Scandichotell.
Hur länge tänker du stanna?
Hur långt är ett snöre? Det finns en hel arsenal av spännande projekt och initiativ på Scandic för att driva utveckling och upplevelse. Jag är bara i startgropen!
Utbildning:
Berghs School of Communication: Public Relations-diplomprogram och Berghs PR-Management-kurs.
Vad är besöksnäringens största utmaning?
Säkerställa att besöksnäringen ska vara den mest framgångsrika näringen i Sverige 2030. Man är på god väg, men det krävs att politik och näringsliv jobbar ännu mer effektivt tillsammans för att den svenska turismen i framtiden ska ha en fortsatt stark tillväxt.
Vad gör du om tio år?
Det jag älskar, jobbar med kommunikation.
Reseindustrins största utmaning?
Hållbar omställning. Om en aktör inte redan har hoppat på tåget, är det i allra högsta grad läge att plotta ut sin kurs för hur företaget, tjänster och produkter ska bidra till en hållbar industri.
****
Namn: Oscar Brehmer
Titel: Communication Manager, Scandic Hotels Group
Familj: Sambon Irma
Ålder: 27
Bor: Täby
Senaste resa: Tallinn
Favorithotell: Haymarket by Scandic
Favoritfärjebolag: Tallink & Silja Line
Favoritreseapp: British Airways
Flygbolag som jag åker helst med: British Airways
Favoritdestination: Sydney
Min drömresa: Hawaii
Detta vet vi inte om dig: Bott sju år i London tillsammans med min familj och ett år i Sydney.