”…det öppnar en värld av möjligheter för oss att förvandla oanvända, underutnyttjade eller dolda utrymmen till framgångsrika hotell”
Hub by Premier Inn beskrivs som kedjans lite mer moderna och designinriktade varumärke, med mindre rum på mer attraktiva adresser.
K-märkta 70-talsbyggnaden The Brunswick Centre, som består av bostäder och butiker, ska under året moderniseras. I de planerna ingår omvandlingen av två underjordiska våningar som i nuläget är parkeringshus, och byggnadslovet är utställt till Premier Inns ägare Whitbread PLC i samarbete med Lazari Investments.
Whitebreads förvärvschef Jonathan Langdon påpekar att Premier Inn omvandlat byggnader för detaljhandel och bostäder till resultatrika hotell i snart 20 års tid.
– Det underjordiska hotellet ger än en gång varumärket Hub by Premier Inn en skjuts framåt och det öppnar en värld av möjligheter för oss att förvandla oanvända, underutnyttjade eller dolda utrymmen till framgångsrika hotell, säger Jonathan Langdon i ett uttalande.
De 207 rummen, receptionen och allmänna utrymmen kommer att vara utrustade med modern ljusteknik baserad på den biologiska klockan, det vill säga som tar hänsyn till den mänskliga dygnsrytmens koppling till ljus och mörker. Fastigheten kommer att vara den första i sitt slag inom Hub by Premier Inn, och enligt ett pressmeddelande bygger den på omfattande forskning och tester av belysning baserad på dygnsrytm i befintliga hotell.
I omvandlingen ingår att sänka ett av parkeringshusets nuvarande två våningsplanen för att skapa nödvändig takhöjd på hotellet. Entrén kommer att ligga på byggnadens bottenplan och leda ner till ”ett unikt underjordiskt utrymme”. Hotellets ström ska delvis drivas av nya solceller på taket.
Premier Inn driver i dagsläget cirka 800 hotell i Storbritannien och Tyskland.