– Vi har haft vissa kunder som inte varit nöjda med servicen, även om jag förstår att det är svårt att gå från stängt ena dagen till fullbelagt nästa, säger Jussi Lahtinen, vd för den brittiska researrangören Norvista.
Exempelvis har det förekommit att besökare missat bokade aktiviteter på grund av felaktiga hänvisningar. En annan källa till missnöje är att gästerna, som ska sova i minusgrader inne i ishotellet, inte får tillgång till sina rum och sviter förrän på kvällen. De har svårt att fördriva tiden fram till dess eftersom det finns begränsat med allmänna utrymmen på anläggningen.
– Det upplevs som jobbigt för en del besökare, säger Clive Stacey, vd för specialistarrangören Discover the World.
”Rörigt och ostrukturerat”
Britter utgör en tredjedel av ishotellets gäster. Sveriges turistråds Londonkontor bekräftar att arrangörer klagat på att ”det varit rörigt och lite ostrukturerat”, men att det inte agerar i frågan eftersom arrangörerna diskuterar eventuella problem direkt med Ice Hotel.
Yngve Bergqvist, vd på Ice Hotel, hävdar dock att servicen inte lidit skada av det höga besökstrycket och att företaget för kontinuerlig dialog med alla utländska arrangörer och låter samtliga gäster utvärdera besöken.
– Personalens bemötande och konstupplevelsen får alltid högsta betyg. Däremot kan vi få höra ibland att våra faciliteter i form av lokaler inte räcker till.
Enligt Ice Hotels kvalitetsmätningssystem ger över 90 procent av besökarna under de första veckorna i december toppbetyget ljus- eller mörkblått, vilket motsvarar betyg 4 och 5 på en 5-gradig skala. Vid jul har nöjdhetsgraden stigit ytterligare. Då ger tre av fyra besökare vistelsen betyg mörkblått.
äljare som beskrivit produkten på ett
katarina eriksson
fakta PRISNIVÅN PÅ ISHOTELLET
Ishotellet har 130 gäster varje natt som sover
i rummen och sviterna.
Priset för ett dubbelrum är 2490 kronor
under högsäsong.
En weekendresa (4 dagar) från Storbritannien med en övernattning i Ishotellet kostar
14 000 kronor per person.