Annons:

”Jag har drivet”

Daniel Kraft är ny regionschef på Radisson Hotel Group för Sverige och Baltikum. Här berättar hur han är som chef, att han tänker tredimensionellt och att en OTA inte är ett problem.

Grattis Daniel till nya jobbet som regionchef på Radisson HotelGroup i Norden. Varför valde de dig?

Jag har drivet och jag vet vad som strategiskt och kommersiellt behövs för att tillsammans med mitt team och våra hotell år efter år leverera bra resultat.

Vad gör dig till en bra chef?

Feedbacken säger engagerad, positiv samt teamorienterad.

 Radissons största utmaning i Norden?

Eftersom jag just nämnde positiv…så största möjligheten menar du?…Det är att säkra talanger mot andra branscher.

Du är chef över 75 hotell. Hur ofta ska du besöka dem?

Inte riktigt så många än ;), men målsättningen är att besöka mina hotell någonstans mellan 1 gång per månad till 1 gång per kvartal beroende på läge och behov.

 Din viktigaste läxa från Jönköping?

Jantelagen – Med 23 år utomlands behövde jag komma ner på jorden när jag kom tillbaka till Sverige.

 Vad är det första du ser när du kommer in på ett hotell?

Välkomnandet – finns blicken och leendet från personalen när en gäst kommer in.

 Är AI lösningen på hotellens prissättning?

Jag tror på människan tillsammans med teknologin. Smarta algoritmer underlättar vad vi vet och därmed beslutsfattandet, men programmeringen är avgörande – och den finjusteras oftast av en människa.

 Är Bidroom lösningen på Booking-problemet?

Om man använder sig av olika distributionskanaler för att nå fler marknader och kundgrupper behöver till exempel en OTA inte vara ett problem. Ingen kanal eller segmentbearbetning är gratis, utan det viktiga är att man ser på ”net net” värdet av varje bokning. Problemet skulle snarare vara om ens lojala medlemmar urholkas av någon kanal eller att en kanal blir för dominant.

 Hur börjar du din arbetsdag? 

Hälsar God Morgon, tar en varm choklad och kollar snabbt hur bra gårdagen gick för våra hotell och mot konkurrenterna.

 Din viktigaste KPI?

Jag ser det som tredimensionellt – för att skapa kundnöjdhet krävs en dedikerad insats från våra duktigamedarbetare vilket i sin tur skapar goda resultat.

 Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

Just nu inget, eftersom jag har väldigt kul på jobbet, vi utvecklas och jag har fina kollegor.

Besöksnäringens största utmaning?

Bra data och förbättrade system – vi har kommit långt men vi behöver ännu mer och med förbättrad validitet. Till exempel, vi behöver system med ännu mer detaljerad kunskap om vad våra gäster vill ha för att bli ännu bättre på att kunna skräddarsy de bästa gästupplevelserna. 

Namn: Daniel Kraft

Titel: Regionschef – Sverige & Baltikum, Radisson Hotel Group

Familj: Syster, Bror, Mamma & Pappa och flickvän

Ålder: 41

Bor: Kungsholmen

Senaste resa: På semester: Italien och Kroatien i somras 

Favorithotell: Det finns flera men väldigt förtjust i Radisson BluLietuva i Vilnius samt hur fint Radisson Blu Royal Viking i Stockholm blivit efter helrenoveringen tidigare i år. Hotel Teatro i Porto är en annan pärla.

Favoritfärjebolag: Waxholmsbolaget

Favoritreseapp: Duolingo

Flygbolag som jag åker helst med: Tap

Favoritdestination: Finns många men första gången Kuba är nog ett av de starkaste minnena

Min drömresa: Safari eller Patagonien/Eldslandet

Detta vet vi inte om dig: Usel i golf – Ge mig nåt sorts racket men inte en driver…

Kommentarer är stängda.