Mer illojala kunder som investerar tid i att hitta billigare boendealternativ är en orsak till att många inom hotellvärlden ifrågasätter värdet av företagsavtalen.
I det nya numret av Travel News säger Hilton och Scandics Nordenchef Jean-Paul Herzog att utvecklingen går mot mer relationsbaserade avtal än rena prisöverenskommelser mellan hotell och företag.
– Den typen av prisbaserade avtal bör vi bara sluta med företag som verkligen kan garantera stora volymer, säger han till TN.
I HSMAI:s debatt är det dock Daniel Atteroth som representerar Hilton och Scandic. Medverkande är även Maria Wallentin från Rica Hotels, Charlotte Mangborg, Rezidor SAS, Barbro Köhler, travel managementkonsult, och Cathryn Trollsås, leverantörsansvarig på BTI Nordic.
Målsättningen för HSMAI är att hålla 4-6 seminarier per år som berör trender inom besöknäringen samt ordna flera utbildningar inom marknad och försäljning. Nätverket har i dag 250 medlemmar, varav majoriteten arbetar inom hotellnäringen.
– Men målet i år är fler medlemmar inom övriga besöknäringen, säger vd Ewa Helander, som tillträdde sin post i augusti.