Plötsligt cirkulerade ett rykte bland några svenska hotell:
Den inflytelserika Marriott-koncernen har sålt Ramada.
För Håkan Ekengren, VD i Sweden Hotels, uppstod ryktet extremt olägligt eftersom han just nu reser runt i landet för att övertyga viktiga hotell att konvertera till Ramada.
Det var ingen slump – visade det sig – att ryktet om försäljningen uppstod precis nu.
För samtidigt som Håkan Ekengren försöker övertyga hotellen om Ramadas förträfflighet, så besöker affärsutvecklingschefen Claes Livijn samma hotell – för att övertyga dem om förträffligheten hos Park Inn, Rezidor SAS nya satsning.
Och det var Claes Livijn som strategiskt påpekat för ett antal av Sweden Hotels medlemmar att Ramada-konceptet verkar lite darrigt, eftersom Ramada i USA precis sålts.
Att det inte är Marriott som driver Ramada i USA – utan Cendant – utelämnades.
Precis som att Livijn valde att utelämna resten av informationen om försäljningen, nämligen:
”Denna försäljning kommer inte att ha någon betydelse för Mariott´s Ramada International. Ramada International planerar fortsätta sin aggressiva tillväxtstrategi utanför USA?”
– Det är klart att det kan finnas ett spel, säger Claes Livijn. Jag pratar ju med många av deras medlemmar idag för att höra om de är intresserade av vårt varumärke istället för Ramada.
Enligt uppgifter till Travel News slutade tvisten mellan Park Inn och Sweden Hotels i en mejluppgörelse mellan VD Håkan Ekengren och Claes Livijn.
– Det stämmer att jag mejlade Claes och frågade om han låg bakom ryktena, men jag vill inte kommentera detta ytterligare, säger Håkan Ekengren.
Samtidigt anser Park Inn att Håkan Ekengren förtalar dem inför Sweden Hotels medlemmar.
– Håkan skickade ut ett brev till sina medlemmar där han skrev att Park Inn i stort sett bara är skräp. Han har påstått sakfel och sagt saker som gränsar till förtal. Vi har låtit en jurist titta på en del av de här sakerna, säger Claes Livijn.
Att en fnurra på tråden uppstått mellan Sweden Hotels och Park Inn är inte oväntat. Park Inn lyckades för ett par månader sedan locka till sig en av Sweden Hotels viktigaste medlemmar – Software-gruppen med dess fjorton hotell. Ett genidrag som gav Park Inn den kick-start de behövde – med välrenommerade hotell.
Sweden Hotels medlemmar är hårt påpassade nu och VD Håkan Ekengren är pressad. Många medlemmar är tveksamma inför att konvertera till Ramada, och flera hotellsammanslutningar – som vittjat denna osäkerhet – rycker och sliter i hotellen.
Kampen har alltså trappats upp.
– Det kommer att bli en intressant utveckling, konstaterar branschekonom Göran Granhed på Sveriges hotell- och restaurangföretagare, SHR. Bland de enskilda hotellen finns många starka personligheter, men många av dem vill tillhöra en kedja eftersom resebyråerna bara listar stora organisationer. Och om Sweden Hotels splittras eller upphör existera blir det en spännande situation där strategiska frifräsare jagas.
Och om lågkonjunkturen fortsätter, med minskad lönsamhet som följd, öppnas marknaden för ytterligare uppköp och förvärv.
– Det blir en kamp på det lokala planet. Kedjorna vill ha hotell med bra positioner och mycket fokuseras kring varumärket, bokningar och den typen av stordrift, säger Göran Granhed.
Flera av Nordens hotellbolag har lämnat räkenskaper med svaga resultat, däribland hårdsatsande Choice Hotels. Hotellens svaga ekonomi spås påskynda konsolideringen och introduktionen av internationella varumärken där vi av tradition varit van vid lokala varumärken.
Frank Fiskers, chef för Scandic, säger:
– En ökad polarisering är att vänta. På ena sidan kommer vi att se stora starka internationella namn och på andra sidan små nischhotell. Problemet uppstår för dem däremellan – de som är starka i Sverige, men ingen annanstans.
De flesta bedömare tycks vara överens om att de enda riktigt stabila aktörerna på den svenska hotellscenen är de som backas upp av internationella jättar; Scandic har Hilton, Ramada har Marriott och Park Inn har Rezidor. Choice är aggressivt på marknaden men utsätts samtidigt själv för uppköpsrykten i Norge.
– Det är absolut intensivt nu, konkurrensen är tuff. Och marknaden är säkert mest intensiv för mindre och medelstora aktörer. Förr trodde de att de var starka, men nu är de inte det längre. Nu försöker de hitta en kedja. Och kedjorna försöker plocka dem. Och där står striden, säger Frank Fiskers.
Stefan Sjödin