– Det är därför de flesta stora hotellföretag utökar sina varumärken till privata hem.
Under de senaste åren har även hotellkedjor gett sig in på den kortsiktiga hyresmarknaden, som tidigare behärskats av företag som Airbnb. Husägaren tillhandahåller bostaden och hotellet eller dess partner sköter resten, som bokning, rekommendera och boka utflykter, åtgärda problem, städa under vistelsen och efter utcheckning. Resenärer får också hotellförmåner som lojalitetsprogram, tillgång till resortens bekvämligheter.
Till exempel kan semesterfirare som bokar via Onefinestay, uthyrningsföretaget som Accor Hotels köpte 2016, tjäna och lösa in poäng med Accors Live Limitless-program.
– Affärsresenärer såväl som fritidsresenärer värdesätter det som Airbnb saknar och vad hotellmärken gör bäst: tillgänglighet (boenden kan inte avregistreras med kort varsel), professionell gästfrihet, varumärkesstandarder och förmåner till lojalitetsprogram, säger Chekitan Dev, professor vid Cornell University’s Nolan School of Hotel Administration i Ithaca, N.Y. till Washington Post
– Det är därför de flesta stora hotellföretag utökar sina varumärken till privata hem.
Marriott International är världens största hotellföretag och har nästan 1,5 miljoner rum i mer än 8 000 fastigheter. Homes & Villas by Marriott International, företagets uthyrning av privata hem, har tillgång till cirka 60 000 fastigheter i 75 länder.
Accors Onefinestay kommer på andra plats med 4 500 hem, villor och stugor runt om i världen. Relais & Châteaux gick in i april 2021, och har 585 stugor, slott, vingårdar och andra typer av boutiqueboenden.
– Airbnb har inget lojalitetsprogram. Förmågan att tjäna och bränna poäng, plus kundsupport och service, är stora fördelar, säger Madison Blancaflor, redaktör på Points Guy till Washington Post.