Annons:

Hotellhöjdare samarbetar för att locka turister

Stockholm promotion ambassadors är en grupp hotellhöjdare från Stockholm som ska marknadsföra Stockholm internationellt och öka antalet utländska turister i staden.

I ett projekt med UD, Visit Sweden och Stockholm Visitors Board ska hotellägare och -vd:ar från Stockholm marknadsföra Stockholm på 21 ambassader världen över.
– Företagarna i hotell- och restaurangbranschen ska personligen aktivera sig mer för att stödja Stockholm Visitors Board i utvecklingen av Stockholm som turist och besöksmål. Vår bransch är en viktig del av den växande tjänstesektorn. Dialogen mellan gruppens medlemmar och politiker och beslutsfattare måste bli bättre, säger Ejnar Söder, ägare av Nordic Hotels i Stockholm.
Före årets slut ska hotellgruppens ambassadörer ha besökt en svensk ambassad för att marknadsföra Stockholm.
– Under 2005 gjordes 8,3 miljoner övernattningar i Stockholms län. Av dessa var 5,5 miljoner inhemska och 2,8 miljoner utländska. Antalet besökare från utlandet ökar kraftigt, framförallt från Tyskland, Storbritannien, USA och Kina. Det är länder vi arbetat med under lång tid. Vi har aktivt bearbetat konsumenter, reseagenter, kongress- och mötesplanerare och journalister, säger Martin Rosborg, vd Stockholm Visitors Board.

Kommentarer är stängda.