– Jag blir ödmjukt lycklig över hur bra det ser ut. Hösten är fantastisk när det gäller uthyrning av konferensutrymmen och nu börjar också bokningen av rum ta ordentlig fart. I september och oktober är det väldigt svårt att få plats hos oss.
Byggnadsarbetarna lägger den sista handen vid varje rum av byggnaden, som bland annat innehåller barer, restauranger, bageri och ett café.
Den 1 september, invigningsdagen, ska rutinerna vara satta i det boutique-hotell som startas av ägartrion Benny Andersson, Christer Sandahl och Christer Hägglund.
Hotel Rival ska profilera sig mot tre grupper; affärsresenärer, företag/eventföretag och privatresenärer på helgerna.
-Vi kommer att bygga spännande helg-paket för privatresenärerna som kan innehålla bio, middag, övernattning och konserter. Men det viktiga är att vi väldigt medvetet kommer att marknadsföra samma paket mot affärsresenärerna, säger Caroline Eriksson.
För trenden är tydlig. Affärsresenärerna och privatresenärerna klonar sig i allt större utsträckning. De privata resenärerna är egentligen samma människor man vill attrahera som affärsresenärer.
Trenden mot den privata näringen är solklar. Andra delar av Europa, som Barcelona, London och Paris, har sedan länge frångått besattheten av att locka affärsresenärer. Där pratas istället om hur viktig den privata marknaden är – också för att locka affärsresenärerna.
Hotel Rival kommer under veckodagarna att kunna fylla biografen med 700 konferensgäster, medan ytterligare fem lokaler anpassats för samma ändamål.
Men även om branschen gläder sig över satsningar av detta slag, så finns det många som höjer ett varningens finger.
Att bygga och öppna konferenshotell i en svacka som ingen riktigt vet var den slutar – kan det vara klokt?
– Om vi haft en målsättning att sjuttio procent av våra intäkter skulle komma från konferenser så hade det inte varit klokt. Men vi har tre stora, starka ben att stå på. Vi har hotellet. Vi har restaurang och krog. Och vi har uthyrningen av konferensutrymmen, säger Caroline Eriksson.
Stefan Sjödin