Hur fungerar det?
– Bra! Alla hjälps åt. Är det fullt upp i receptionen står inte frukostvärdinnan bredvid och rullar tummarna. Det blir lättare att lägga scheman och ersätta vid sjukdom. Vi har mindre sjuk-frånvaro och slipper förslitningsskador.
Några nackdelar?
– Man blir bättre på det man gör om man sysslar med samma sak hela tiden. Men det vägs upp av större motivation.
Är personalen lika positiv?
– Ja, vi har inte hört några klagomål utan tvärt om. När vi gick över till job-rotation var det några städerskor som inte ville jobba i receptionen. Men den som vill ha ett tryggt kontorsjobb där häftapparaten alltid står på samma ställe passar inte in. Här har alla bärbara telefoner och springer runt.
Vad tjänar ni ekonomiskt på detta?
– Det blir mer kostnadseffektivt och bidrar till att vi kan ha låga priser. Men det finns inget som säger att man inte kan göra det på första klasshotell.
Roterar du som hotellchef också?
– Jag har inte schemalagd rotation, men har rekryterats internt och kan alla funktioner. Jag kan lika gärna göra budget som rensa avlopp.
karin starkman ahlstedt