Du har infört SHR:s stjärnmärkning av hotell i KPMG:s resemanual?
– Ja, en hotellstjärnmärkning har jag efterlyst länge. Nu har vi infört en lista med klassificerade hotell i bokstavs-ordning och en lista med oklassificerade.
Varför är klassificeringen så viktig?
– Därför att du som affärsresenär har rätt att ställa krav på god hotellstandard. Vi tar bara med 4- och 5-stjärniga hotell i vår resepolicy.
Det låter snobbigt?
– Inte alls. Tvåstjärniga hotell kan vara sunkiga och det har ofta hänt att mina resenärer klagat på svenska hotell av 3-stjärnig standard. Det har luktat rök på rummen och varit mögel i mattorna. Dessutom tar vi bara med de hotell vi har avtal med i vår lista, och därmed har vi bra pris på även de 4- och 5-stjärninga hotellen.
Kommer det här leda till att KPMG:s resenärer styrs mot de hotell som valt att gå med stjärnsystemet?
– Jag hoppas det, en avsikt från mig är att styra boendet mot de märkta hotellen.
Vad säger du till de kedjor som valt att inte gå med?
– Att de bör gå med. Jag tror exempelvis att Scandic kan få problem genom att våra kunder föredrar Best Western som nu är märkt med stjärnor. Om resultatet blir så kommer säkert de kedjor som står utanför att utvärdera detta.
ULF WALLIN