Utbudet ökar mer än efterfrågan, vilket pressar beläggningsgraden och pris. Fler hotell byggs och då blir det fler som ska dela på kakan, säger Arnek.
Till skillnad från Björn Arnek är Martin Creydt, operativ direktör på Scandic, försiktigt optimistisk.
– Stockholm är lite före än övriga landet i konjunkturcykeln. Men totalt blir det minst ett par procentenheter uppåt för den svenska hotellmarknaden inklusive all ny kapacitet. På vissa orter kan prispressen fortsätta men i stort hoppas vi att 2010 blir hotellåret då såväl beläggning som pris vänder uppåt – efter regn kommer sol!
Han menar att det kungliga bröllopet i Stockholm, många kongresser och en allmän positiv trend inom besöksnäringen kommer att gynna hotellmarknaden.
– Fler turister hittar till Sverige tack vare valutaeffekter och mixen mellan affärsresande och traditionell turism smälts mer och mer ihop.
Jörgen Dyssvold, ansvarig för marknads- och informationsfrågor på Rica Hotels i Sverige, ser också positivt på 2010.
– Vi har sedan årsskiftet sett en liten uppgång på företagsmarknaden.