Stamgäster med mer än 100 övernattningar per år har vissa rabatter i restaurangen. Enligt Gefle Dagblad har de fem anställda stoppat mellanskillnaden som uppstått mellan det rabatterade priset och fullt pris i en egen ficka genom en speciell redovisningsteknik.
De exakta detaljerna har GD inte lyckats klarlägga, men en teori är att för stamgäster som utnyttjat restuarangrabatten har den förts upp på en annan nota, som aldrig redovisats. Istället har en nota med lägre belopp och lägre rabatt förts in i bokföringen.
Hotelledningen upptäckte förskingringen när omsättningen sjönk utan synbar förklaring. Hotelldirektör Bosse Carlsson, som tidigare var Scandics svenske försäljningsdirektör, bekräftar att hotellets vinst påverkas av storsvindeln.
– Ja, eftersom det är betydande summor. Vi gör kontinuerliga rutinkontroller och då såg vi att det förekom oegentligheter. Det var det ”perfekta” brottet. Bara om man visste var man skulle leta gick det att upptäcka, säger han till GD.