Annons:

Premium "För oss är frukosten en marknadsföringskanal"

”För oss är frukosten en marknadsföringskanal”

Grattis Ellen Pettersson. Du driver Hotel Ruth tillsammans med din familj och ni vann första pris i kategorin Bästa frukost 2025 i Culinary Hotel Awards. Hur känns det? 
– Stort tack, det känns jättekul! 

Varför fick ni detta fina pris tror du?
– Frukosten på våra hotell har verkligen varit ett av våra största fokusområden sen dag ett och det tror jag att gästerna märker. Vi fortsätter att utveckla den hela tiden och det är kul att det ger resultat! 

Berätta om tävlingen, hur var arrangemanget?
– Det var Restaurangvärlden som bjöd in till Culinary Awards, ett pris med ambitionen att lyfta maten och drycken på Sveriges hotell. Ett jättekul initiativ att höja statusen i branschen och ge lite uppmärksamhet till alla de duktiga aktörer som sticker ut på marknaden! 

Några av Travel News 50 000 läsare vet säkert vem du är, och känner till Hotel Ruth, men inte riktigt alla. Berätta!
– Jag driver två boutiquehotell i Stockholm tillsammans med min familj. Hotel Frantz sedan 2017 och Hotel Ruth sedan 2019. Vi kommer från Vadstena från början och mamma och pappa drev restauranger och hotell i Östergötland under min uppväxt. Min systers och min favoritaktivitet när vi var små var att på söndagar åka till nattklubben, som vår pappa drev, för att bort tuggummi från heltäckningsmattan med frysspray. Vi är verkligen uppväxta i branschen!   

Varför tror du att just ni vann?
– Jag tror att vi vann för att våra gäster inte behöver välja mellan gräddtårta och kokoschiapudding och hemmagjord granola. Vi har ett noga utvalt utbud med lite oväntade inslag som Virgin Mary och äggröra med parmesan och chiliflakes. Det i kombination med att vi satsar mycket på service. 

Vad gör ni som är annorlunda?
– Många i branschen ser frukost just som en kostnad medan vi har vänt på det och ser det som en marknadsföringskanal. Det är det sista gästerna tar med sig och vi vill att de ska berätta för alla de känner om frukosten på Ruth. 

Vad är en dålig hotellfrukost enligt dig?
– Halvfabrikat, juice från koncentrat, oengagerad personal och dåligt påfyllda fat!  

Vad betyder den här utmärkelsen för er?
– Jättemycket, det är ett kvitto på att vi är på rätt spår. Även kul att få lyfta vårt frukostteam som lägger ner så mycket engagemang i vår frukost. Vi hade aldrig fått det här priset utan dem! 

Reseindustrins största utmaning?
– Reseindustrins största problem i mina ögon är kompetensförsörjning och att hitta stolthet i yrket. 

Namn:  Ellen Petterson

Titel: Vd, Hotel Ruth 

Familj: Man Jonathan och dotter Vera

Bor: Vasastan, Stockholm 

Senaste resa: London 

Favoritnyckeltal: NPS

Favorithotell: Chiltern Firehouse i London 

Favoritreseapp: Google 

Flygbolag som jag åker helst med: SAS

Favoritdestination: Barcelona 

Min drömresa: Att få bo på Aman i Tokyo 

Fotnot: NPS står för Net Promoter Score och mäter kundnöjdheten baserat på en enda fråga; ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera oss till andra?. Ett högt NPS-värde innebär att era kunder är ambassadörer som talar gott om er inför andra.