Annons:

Dolly Parton har lösningen på branschens personalproblem

En resebransch som har problem med att locka arbetskraft har en massa att lära av… Dolly Parton. Det är slutsatsen när resesajten Skift tar upp branschens problem att rekrytera och behålla personal. Text: Janne Sundling

”Miljontals har valt bort branschen för bättre arbetstider, bättre lön och mer hälsosammare miljöer”

Hotell och restaurangbranschen i Sverige har under nära ett decennium haft en personalomsättning på 22-23 procent årligen. Omsättningen på personal under och efter pandemin är inte ett unikt fenomen.

Men branschen har en hel del att lära av Dolly Partons Dollywood om hur man får anställda att känna sig uppskattade. 

Den amerikanska fritids- och besöksnäringen har enligt den senaste jobbrapporten 2 miljoner lediga jobb. U.S. Travel Association rapporterade att 39 procent av de jobben som förlorades på grund av pandemin var inom fritids- och besöksnäringen, där restaurang och hotell drabbades hårdast.

Miljontals har valt bort branschen för bättre arbetstider, bättre lön och mer hälsosammare miljöer.

Många känner i slutändan att deras arbete kan kompenseras bättre eller värderas mer någon annanstans.

Boston Consulting Group förklarade efter att ha genomfört en undersökning förra året om hotellbranschens personalfrågor, att hotellbranschen kan lösa sina arbetsutmaningar genom att skapa fler vägar för anställda att ta sig upp på företagsstegen.

Det är en anledning till att många nu tittar på vad Dolly Parton gjorde förra året.

Hon och moderbolaget Herschend Family Entertainment meddelade att Dollywood skulle betala hela undervisningen – såväl som eventuella extra avgifter och böcker – för sina 11 000 säsongsanställda, deltids- och heltidsanställda som väljer att ägna sig åt högre utbildning. 

Det fanns inga förväntningar på att de skulle delta i gästfrihetskurser eller uppnå en gästfrihetsexamen. Anställdas utbildning skulle omfattas oavsett vilken inriktning de väljer.

Det var tänkt att visa personalen att de både kompenserades och värderades. 

”När våra värdar känner sig uppskattade och får sådana här möjligheter, känner de sig omhändertagna och de kan föra den känslan vidare till sina gäster”, sa Dollywoods talesman Wes Ramey.

Dollywood.

”När anställda känner sig värderade och uppskattade är det mer sannolikt att den känslan förs vidare till gästerna”

Avkastningen på investeringen i anställdas hälsa och välbefinnande? TripAdvisor valde Dollywood som den bästa nöjesparken i Nordamerika, framför både Disneyland och Universal. Skälen går långt utöver renlighet och underhåll av anläggningarna. De inkluderar värmen och vänligheten hos sina anställda.

Så vad är lärdomen för destinationsmarknadsförare? Vad kan ledare inom hotellbranschen lära sig av Dolly? Lyssna och svara på det djupa behovet.

En annan mycket berömd amerikansk innovatör, Henry Ford, är berömt citerad för att säga: ”Om jag gett folk vad de bad om, skulle jag ha gett dem snabbare hästar.” Det var hans sätt att uttrycka att han lyssnade djupare på deras behov snarare än vad de kunde säga på ytan – och sedan ge dem något de inte hade språket att be om.

Att vilja bli kompenserad och värderad innebär som tidigare nämnt ofta bättre lön, men precis som snabbare hästar går det mycket djupare än så. Dolly anammade principerna i Fords offert och löste, istället för att bara betala människor bättre, ett större problem, ett som praktiskt taget alla företag och destinationer inom besöksnäringen försöker lösa.

För att vara tydlig, för alla destinationer som har gemensamma drag varierar ofta de lösningar som krävs för att lösa liknande utmaningar från plats till plats. Högskoleundervisning kan fungera på vissa destinationer men andra kan kräva samma typ av tänkande kring utmaningar som barnomsorg, transporter och prisvärda bostäder.

Men när det gäller undervisning, föreställ dig bara rubrikerna som skulle komma från scenarier som att Chicago erbjuder universitetsstipendier till tjänstearbetare eller Kalifornien som tillkännager ett undervisningsprogram för hotellarbetare. Tänk på hur den ansträngningen inte bara löser den mycket omedelbara utmaningen att fylla personalbrister, utan också hur det kan bidra till att förändra den långsiktiga uppfattningen om destinationen.

Kommer företag och branschorganisationer att arbeta med partners, intressenter och lokala högskolor och universitet för göra vad Dolly gjorde i en annan skala? undrar Skift.

När anställda känner sig värderade och uppskattade är det mer sannolikt att den känslan förs vidare till gästerna, som känner sig mer välkomna och mer väl omhändertagna. I ett dramatiskt förändrat marknadsföringslandskap skulle värdet av något sådant vara långtgående och livsförändrande för alla inblandade, tror Skift.

Även om det är svårt att ”working 9 to 5” som det heter i Dolly Parton-låten.

Kommentarer är stängda.